مال و فرزندانتان زینت زندگی دنیاست ولیکن اعمال صالح که تا قیامت باقی‌ست، نزد پروردگارت بسی بهتر و عاقبت آن نیکوتر است.

(( سوره کهف آیه ۴۶ ))

  • دوشنبه, ۳۰ مهر ۱۴۰۳
logo logo
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
چاپ
کد خبر: ۷۷۳

بومی‌سازی، رویکرد جدید در ساخت مدارس سیستان و بلوچستان

بومی‌سازی، رویکرد جدید در ساخت مدارس سیستان و بلوچستان

«توپی کلاس» و «گدام کلاس» سازه‌های جدید مناسب با اقلیم، جایگزین مدارس خشتی و کپری در این استان می‌شود



به گزارش روابط عمومی جامعه خیرین مدرسه ساز کشور ،«گدام کلاس» و «توپی کلاس» (کلاس‌هایی به شکل سیاه‌چادر و توپی شکل) شاید برای ما کلماتی ناآشنا باشد اما همین واژه‌های به نظر عجیب‌و‌غریب امسال به داد بچه‌های سیستان و بلوچستان رسیده و آنها را از دردسرهای کلاس‌های قدیمی نجات داده است. تعجب نکنید، این واژه‌ها نام کلاس‌های جدیدی است که امسال با استفاده از امکانات آموزشی ارزان و استاندارد متناسب با اقلیم سیستان و بلوچستان به صورت پایلوت برپا شده تا شاید بساط مدارس کپری و خشتی در این استان برچیده شود. در حال حاضر بزرگ‌ترین چالش پیش روی بهسازی و نوسازی مدارس در سراسر کشور، تأمین اعتبار لازم در این زمینه است، تا جایی که وزارت آموزش و پرورش برای سرعت بخشیدن به بهسازی و نوسازی مدارس تلاش کرده از ظرفیت‌های خیرین مدرسه ساز و بنیاد برکت و دیگر سازمان‌ها استفاده کند. از همین رو هر راهکاری که بتواند به کاهش هزینه‌های تمام شده ساخت و بهسازی مدارس بینجامد می‌تواند گره گشا باشد. «طرح آموزشی ارزان و استاندارد متناسب با اقلیم» که بتازگی از سوی کارشناسان آموزش و پرورش مطرح شده می‌تواند یکی از این راهکارها باشد. زیرا استفاده از مصالح و نیروی کار بومی علاوه بر آنکه می‌تواند به اقتصاد منطقه کمک کند، می‌تواند هزینه‌های حمل‌ونقل، خرید مصالح و... را تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد. این کلاس‌ها تحت عنوان گدام کلاس و توپی کلاس در سیستان و بلوچستان آن طور که مسئولان استان می‌گویند تنها 30درصد هزینه‌های ساخت مدارس معمولی را در بر می‌گیرد و از این طریق می‌توان با 70 درصد صرفه‌جویی در هزینه‌ها، مدارس بیشتری در استان ساخت. وجود 6 هزار کلاس درس فرسوده و ۵۹۷ کلاس خشتی ‌و گلی در سیستان و بلوچستان اهمیت بهسازی و نوسازی را در این استان دوچندان می‌کند. البته آن طور که مسئولان استانی می‌گویند:‌ بسته حمایتی ۶۰۰ میلیارد تومانی از سوی دولت برای ساخت مدرسه در این استان در نظر گرفته شده است.
مدارس خشتی برچیده می‌شود
«علیرضا راشکی»، مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با «ایران» اظهار داشت:‌ موضوع بازسازی مدارس فرسوده استان از سال 85 شروع شده و با حمایت‌های دولت و خیران تاکنون نیمی از مدارس استان که بالغ بر 4 هزار کلاس را شامل می‌شود، مقاوم‌سازی و بازسازی شده است. با وجود این حدود 6 هزار و 200 کلاس درس دیگر در استان تخریبی و 597 کلاس نیز خشتی و گلی است.
وی افزود: موضوع برچیدن مدارس خشتی که بعد از مدارس کپری نابسامان‌ترین فضاهای آموزشی استان است آغاز شده و در تلاش هستیم با استفاده از متخصصان بومی، سازه‌های کم هزینه و مقاوم را جایگزین این مدارس کنیم. تا اوایل شهریور ماه امسال45 درصد در این حوزه پیشرفت داشته‌ایم و در صورت ادامه همین روند و تخصیص بموقع اعتبارات از سوی دولت تا آغاز سال تحصیلی آینده (98-97)
 تمام این مدارس حذف خواهد شد. با توجه به اینکه عمده مدارس خشتی در مناطق روستایی استان مانند توابع شهرستان‌های سراوان، راسک، سیب و سوران، قصرقند و جاسک است می‌توان با استفاده از نیروی بومی برای ساخت کلاس‌های جدید موضوع اشتغال را نیز تا حدی رفع کرد.
سازه‌های مناسب با اقلیم جایگزین مدارس کپری
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان ادامه داد:‌ از سال 88 موضوع جمع‌آوری مدارس کپری در دستورکار قرار گرفت و مدارس استاندارد جایگزین آنها شد. اما با توجه به شرایط اقلیمی استان کلاس‌های کپری همچنان در برخی نقاط مانند توابع فنوج و مهرستان وجود دارد که کلاس پیش ساخته برای این مناطق ارسال شده است. با وجود این طرح تحقیقاتی مدارس کپری و سنتی با هدف طراحی سازه‌ای مناسب و جایگزین مدارس پیش ساخته در سیستان و بلوچستان اجرا می‌شود. زیرا مدارس پیش ساخته یا همان مدارس کانکسی نمی‌توانند جایگزین مناسبی برای مدارس کپری که با زیست بوم منطقه سازگاری دارند، باشند.
وی افزود: از متخصصان بومی استان دعوت شده تا سازه‌ای طراحی کنند که علاوه بر استحکام در مقابل سیل، زلزله و حوادث طبیعی و داشتن شرایط لازم برای یک کلاس درس، با اقلیم منطقه نیز سازگاری داشته باشد. بعد از طراحی و تأیید از سوی کارشناسان این سازه‌ها در کمتر از 6 ماه جایگزین مدارس کپری و کانکس‌های موجود می‌شود. این طرح مهر ماه امسال به صورت آزمایشی در استان آغاز شده است.
تصویب اعتبار ویژه
راشکی ادامه داد: مهر ماه امسال حدود 50 کلاس درس کپری به ما گزارش شد که شکل‌گیری آنها به دلیل جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل است. برنامه پژوهشی برای کپرزدایی تعریف کرده‌ایم و نتایج آن در ما‌ه‌های آینده اعلام می‌شود. در قالب این پژوهش درتلاش برای طراحی سازه‌های سبک، اجرایی و متناسب با اقلیم منطقه هستیم که سریع ساخته شود،‌ شأن کلاس درس را داشته و امکان جابه جایی آن وجود داشته باشد.
وی گفت:‌ در جلساتی که با مسئولان سازمان برنامه ‌و بودجه کشور داشتیم، اعتبار ویژه برای استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان و آذربایجان غربی که استانداردهای فضای آموزشی عقب هستند در نظر گرفته شده است.

تا سال 97 به استاندارد فضای آموزشی کشور نزدیک می‌شویم
وی خاطرنشان کرد:‌ سازمان برنامه و بودجه کشور ردیف اعتباری ویژه به نام «ایجاد فضای آموزشی» برای استان در سال 95 و همچنین برنامه ششم توسعه در نظر گرفته است. براین اساس بسته حمایتی 600 میلیارد تومانی که 152 میلیارد تومان در سال 95 و 448 میلیارد تومان طی سال‌های 96 و 97 پرداخت می‌شود، به استان اختصاص خواهد یافت.
وی با اشاره به پیش‌بینی افزایش اعتبارات استانی و تخریب و بازسازی مدارس، بیان کرد:‌ سالانه به طور متوسط 600 کلاس درس در استان ساخته می‌شود و تا سال 97 به استاندارد فضای آموزشی کشور نزدیک می‌شویم. هم‌اکنون 543 کلاس پیش ساخته در استان وجود دارد که از این تعداد 385 کلاس درس در 6 سال گذشته ساخته شده و همچنین تعداد مدارس کپری موجود در استان نیز کمتر از 40 مورد است. 369 کلاس درس جدید در قالب 100 مدرسه با اعتباری بالغ بر 440 میلیارد ریال در مهرماه امسال بهره‌برداری شد. سال گذشته با ساخت 200 مدرسه جزو رتبه‌های برتر کشور بودیم.

نیم نگاه
موضوع برچیدن مدارس خشتی که بعد از مدارس کپری نابسامان‌ترین فضاهای آموزشی استان است آغاز شد.
از متخصصان بومی استان دعوت شده تا سازه‌ای طراحی کنند که علاوه بر استحکام در مقابل سیل، زلزله و حوادث طبیعی و داشتن شرایط لازم برای یک کلاس درس، با اقلیم منطقه نیز سازگاری داشته باشد.
سازمان برنامه و بودجه کشور ردیف اعتباری ویژه به نام «ایجاد فضای آموزشی» برای استان در سال 95 و همچنین برنامه ششم توسعه در نظر گرفته است.

منبع: روزنامه ایران

منتشر کننده : نزاکت الهیاری