مال و فرزندانتان زینت زندگی دنیاست ولیکن اعمال صالح که تا قیامت باقی‌ست، نزد پروردگارت بسی بهتر و عاقبت آن نیکوتر است.

(( سوره کهف آیه ۴۶ ))

  • دوشنبه, ۳۰ مهر ۱۴۰۳
logo logo
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۵
چاپ
کد خبر: ۶۵۰

به یاد پدر همسرم یک مدرسه در خوزستان ساختم

گفت و گو با بانوی نیکوکار مدرسه ساز صالح پور؛

به یاد پدر همسرم یک مدرسه در خوزستان ساختم

زیبا صالح پور متولد 1344 متاهل و دارای 3 فرزند است . او عضو شورای بانوان خیرین مدرسه ساز استان خوزستان و نماینده خانواده همسرش در عرصه مدرسه سازی است. نزدیک به دو دهه است که در این عرصه فعالیت می کند . شناسایی خیرین و تشویق آنها از جمله عمده فعالیت های او در کانوان شورای بانوان خیرین مدرسه ساز است.


به گزارش خبرنگار جامعه خیرین مدرسه ساز کشور ، عضو شورای بانوان خیرین مدرسه ساز که در گذشته رئیس تربیت معلم استان خوزستان بوده ، این امر را در ورودش به عرصه مدرسه سازی با اهمیت می داند و می گوید: خانواده همسرم  مشوقم  در این عرصه بودند و این امر موجب شد تا اولین مدرسه را به نام پدر همسرم ، حاج حاتم کیانی در منطقه شیوند در یکی از مناطق روستای ایزه خوزستان به نمایندگی از وی  احداث نمایم .
صالح پور به نقش زنان در امر مدرسه سازی اشاره می کند و  ادامه می دهد : زن در خانواده محوریت داشته و جهت دهنده است.  خلق و خوی خانواده به خصوص مادر می توان تاثیر بسزایی  در جهت امر مدرسه سازی داشته باشد . بانوان نقش مهمی در مدارسی که توسط مردان ساخته می شود دارند آنها می توانند با ترغیب اعضای خانواده به خصوص همسران خود زمینه این کار خیر را مهیا  نمایند . کمتر مردی بدون همراهی همسرش وارد این کار خیر شده است . 
اومی افزاید: زمانی که دخترم در دوره دبستان تحصیل می کرد او را همراه خود به جشنواره های خیرین مدرسه ساز می بردم  و او انقدر تحت تاثیر قرار می گرفت که یک روز انگشتر طلای خود را به مجمع خیرین اهدا کرد. شاید این کار او ارزش مالی چندانی نداشت اما موجب شد تا او در زمره نیکوکاران قرار بگیرد. امروز چند سال از آن موضوع گذشته و فرزندم برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفته است . در تماس هایی که با هم داریم از علایق خود در خصوص مدرسه سازی می گوید و مطمنم روزی مدرسه ای در کشور مدرسه ای  بنا خواهد کرد.
عضو شورای بانوان استان خوزستان می گوید: حضور زنان در عرصه مدرسه سازی زمینه ساز حضور مردان خواهد بود. کسی که معلمی را انتخاب می کند انگیزه های معنوی دارد . کشور ما ایران مسیر ترقی و پیشرفت را زمانی طی خواهد کرد که کانون توجه آن به آموزش و پرورش باشد  و با فراهم کردن بستر و امکانات مناسب زمینه تعلیم و تربیت دانش آموزان را آن طور که در خور و شایسته آنان است فراهم کند .
او با اشاره به اینکه در کار خیر مسائل جنسیتی مطرح نیست می افزاید : انجام کار خیر ریشه در باورهای مذهبی دارد و خوشبختانه یک رقابت سالم در این زمینه ایجاد شده است . گاهی انسان استطاعت مالی ندارد كه خود مدرسه بسازد اما این توان را دارد كه زمینهء حضور دیگــران را در این عرصه خیــر فراهم سازد و با اندیشهء خیر خود باعث تشـویق و ترغیب دیگران می شــود كه در روایات دینـی ما كسی كه زمینه ساز انجام كار خیر می شود ثوابی مشابه انجام دهندهء كار خیر دارد و ارزش كار آنان همچون ارزش كار خیرین است.
او ادامه می دهد : بیش از 2500 بانوی نیکوکار در خیرین مدرسه سازاستان خوزستان فعالیت می کنند . در این میان خیرین بسیاری هستند که هرچند مبلغی را برای احداث مدرسه پرداخت نمی کنند اما با برگزاری کلاسهای آموزشی برای دانش آموزان بی بضاعت و کم توان مالی ،تمام تلاش خود را  می کنند تا سهمی در این راستا داشته باشند .
عضو شورای بانوان با تاکید بر اهمیت  جشنواره خیرین مدرسه ساز ادامه می دهد: بدون شك در برگزاری جشنواره ها اهدافی دنبال می شود كه اگر مبنای كار را در برگزاری جشنواره ها رسیدن به اهداف مورد نظر بدانیم باید گفت كیفیت برگزاری جشنواره های خوزستان در قیاس با جشنواره های كشوری و سایر استانها ، بسیار مطلوب است زیرا كسب رتبه‌ی برتر در سطح كشور یكی از عواملش برگزاری جشنواره های با كیفیت و مناسب است .
صالح پور با اشاره به اینکه در جشنواره های نوزدهم استان خوزستان ، 7 پروژه به صورت مشارکتی و کامل ، تعهد شده ، می گوید: آمار دانش آموزی در استان خوزستان بالا است و این استان بعد ازاستان تهران بیشترین نیازرا در بحث فضاهای آموزشی دارد.
این خیر مدرسه ساز که نماینده خانواده همسرش در امر مدرسه سازی است با تاکید بر اینکه ، استان خوزستان با توجه به قرار گرفتن در8 سال  جنگ تحمیلی متاسفانه شرایط ویژه ای در خصوص کمبود مدرسه دارد می گوید: خوشبختانه تعهد خیرین در این استان از رتبه خوبی برخوردار بوده و با برنامه ریزی مناسب و جذب خیرین می توان اهمیت این کار را افزایش و روز به روز بر تعداد مدارس بیافزایم .
صالح پور بیان می کند: حضور پر شور مردم فهیم استانمان در عرصه ی مدرسه سازی به اعتقادات مذهبی و باورهای دینی ، نوع دوستی و به طور کلی عاقبت مداری آنان و همچنین صفت زیبای بخشنگی برمی گردد.
نزاکت الهیاری