
در حاشیه بیست و هفتمین جشنواره خیرین مدرسه ساز خراسان رضوی انجام شد ،
اهدا آخرین هنر شاگرد استاد فرشچیان به رئیس مجمع خیرین مدرسهساز خراسان رضوی
بیست و هفتمین جشنواره تکریم خیرین مدرسه ساز خراسان رضوی پنج شنبه 18 اردیبهشت در سالن شهدای سلامت مشهد با محوریت نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی برگزار شد .
به گزارش روابط عمومی جامعه خیرین مدرسه ساز کشور ، بیست و هفتمین جشنواره تکریم خیرین مدرسه ساز خراسان رضوی پنج شنبه 18 اردیبهشت در سالن شهدای سلامت مشهد با محوریت نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی برگزار شد .
ورود خیرین به عرصه مدرسهسازی یک فرصت طلایی
استاندار خراسان رضوی در این مراسم با بیان اینکه ساخت ۷۰۵ مدرسه در خراسان رضوی با پشتوانه عظیم مردم و اراده راسخ خیرین محقق میشود، بر تداوم مشارکت خیرین پس از ساخت مدارس به منظور تضمین کیفیت آموزش و اداره مدارس تاکید کرد.
غلامحسین مظفری با اشاره به رویکرد دولت چهاردهم در توجه جدی به حوزه تعلیم و تربیت، اظهار کرد: رئیسجمهور در اغلب جلسات با استانداران به موضوع مدرسهسازی و ارتقاء آموزش و پرورش بهصورت ویژه میپردازد و حتی در سفر اخیر به استان نیز، تمایل داشت جلسه شورای آموزش و پرورش برگزار شود و شخصاً در آن حضور یابد.
استاندار خراسان رضوی، ورود خیرین به عرصه مدرسهسازی را یک فرصت طلایی دانست و افزود: این توفیقی الهی است که نصیب شما خیرین شده است؛ باور کنید بسیاری چنین فرصتی را نمییابند. لذت واقعی در بخشش از مال خود و قرار گرفتن در کنار دانشآموزانی است که شاید تنها با داشتن یک مدرسه مناسب، مسیر زندگیشان تغییر کند.
مظفری با اشاره به جمعیت بالای دانشآموزی استان، اظهار کرد: خراسان رضوی با بیش از یک میلیون و ۵۵۰ هزار دانشآموز، از جمعیت بسیاری از استانهای کشور بیشتر است و برای پاسخ به این نیاز، ساخت ۷۰۵ مدرسه در دستور کار قرار گرفته است.
وی تأکید کرد: ساخت این مدارس تنها آغاز راه است؛ مهمتر از ساخت، اداره صحیح مدارس و ارتقاء کیفیت آموزشی است، بر همین اساس، مقرر شده برای هر مدرسه یک هیأت امناء تشکیل شود و یکی از اعضای آن حتماً از میان خیرین باشد تا این همراهی تداوم یابد.
مظفری ضمن تقدیر از تلاش نمایندگان مجلس در ایجاد ظرفیتهای قانونی برای تسهیل این مسیر نیز، ابراز امیدواری کرد که با پشتوانه عظیم مردم و اراده راسخ خیرین، ساخت ۷۰۵ مدرسه در استان محقق شود.
وی خاطرنشان کرد: مدرسهسازی تنها عرصهای است که همه اقشار جامعه مایل به مشارکت در آن هستند و این سرمایه اجتماعی باید حفظ و تقویت شود.
نگاه رئیس جمهور بر این است که همه مردم به فراخور توان مالی و ظرفیت خود در این نهضت ملی سهیم باشند.
رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز خراسان رضوی گسترش فضاهای آموزشی و بهبود کمی و کیفی زیرساخت های آموزشی در شهرها و روستاها را از شاخصه های اصلی توسعه یافتگی دانست و عنوان کرد: ایجاد و توسعه فضاهای آموزشی می تواند گام مؤثری در بهینه سازی نظام آموزشی کشور و تربیت نیروی انسانی کارآمد باشد.
رافتی با اشاره به فعالیت های خیران مدرسه ساز کشور به ویژه در استان خراسان رضوی گفت: این مجمع با هدف تأمین فضای آموزشی مناسب در شهرها و مناطق محروم استان فعالیت خود را از سه دهه قبل آغاز کرده است و در این مدت توانسته گام های مؤثری در جهت توسعه کمی و کیفی فضاهای آموزشی از طریق احداث مدارس نوین و استاندارد بردارد.
وی همچنین با اشاره به برگزاری جشنواره ای با رویکرد نهضت توسعه فضاهای آموزشی و پرورشی با مشارکت مردمی افزود: این رویکرد نوین که مورد توجه ویژه رئیس جمهور قرار گرفته، با دستور مستقیم ایشان و همراهی استاندار خراسان رضوی و دیگر مسئولان در دستور کار سال جاری قرار گرفته است.
این خیر مدرسه ساز در ادامه با ارائه آماری از نیازهای آموزشی استان، به گزارش اداره کل نوسازی مدارس اشاره و تصریح کرد: شناسایی محورهای نظام مسائل آموزشی و پرورشی استان شامل ساماندهی مدارس کوچک، تجمیع مدارس سنگین، کاهش تراکم کلاسهای بالای ۳۵ نفر، افزایش سرانه فضاهای آموزشی در مناطق کمبرخوردار، تخریب و بازسازی مدارس فرسوده و بحرانی، تکمیل طرح های نیمه تمام و ساماندهی فضاهای آموزشی در طرح های مسکن مهر و نهضت ملی مسکن است.
رافتی با بیان اینکه در گذشته نیز مردم استان خراسان رضوی با مشارکت صددرصدی خود در ساخت مدارس نقش آفرینی کرده اند، تاکید کرد: نگاه رئیس جمهور بر این است که همه مردم به فراخور توان مالی و ظرفیت خود در این نهضت ملی سهیم باشند.
وی با اشاره به نمونه هایی از مشارکت مردمی، از جمله ساخت مدرسه ای در روستای طاهرآباد شهرستان کلات نادری در مدت چهل روز، افزود: همه اهالی، از جمله خود دهیار، در این کار مشارکت داشتند و نشان دادند که با همدلی می توان طرح های عظیمی را به سرانجام رساند امیدواریم با مشارکت همگانی، طرح هایی با چند برابر حجم کارهای سال های گذشته تا مهرماه آینده به بهره برداری برسد.
رافتی همچنین به اهمیت توجه به خوابگاه های دانشجویی و دانش آموزان استثنایی اشاره و افزود: دانشگاه فرهنگیان، دانشجویان و دیگر اقشار جامعه نیز باید در این نهضت ملی مشارکت فعال داشته باشند تا شرایط مناسب تری برای آموزش معلمان و دانش آموزان کشور فراهم شود.
وی خاطرنشان کرد: هدف این است که هیچ کلاس درسی با بیش از ۳۵ دانش آموز نداشته باشیم، مدارس فرسوده از چرخه آموزشی حذف شوند و دانش آموزان و معلمان عزیز ما در فضاهای ایمن و استاندارد به تحصیل و تربیت نسل آینده کشور بپردازند؛ به امید روزی که این آرمان ها با مشارکت همگانی محقق شود
نوسازی تمام مدارس فرسوده نیشابور در ۳ سال آینده
خیر باسابقه مدرسهساز خراسانی نیز در این مراسم، از تلاش مستمر برای نوسازی کامل مدارس نیشابور خبر داد و گفت: در طول بیش از ۳۰ سال فعالیت، موفق به ساخت ۱۰۰ مدرسه شدهام و هماکنون نیز ۱۰ مدرسه در دست ساخت دارم.
وی با اشاره به تازهترین برنامههای توسعهای خود در حوزه مدرسهسازی اظهار کرد: در مسیر حضور در این مراسم به ما پیشنهاد شد که تفاهمنامهای برای ساخت ۱۳۲ کلاس دیگر امضا کنیم که با آگاهی از نیاز منطقه، آن را پذیرفتیم.
وکیلی هدفگذاری بلندمدتی را برای نوسازی کامل مدارس نیشابور ترسیم کرد و افزود: برنامهریزی دقیقی انجام دادهایم تا در دو تا سه سال آینده، تمام مدارس فرسوده نیشابور را تخریب و به جای آنها مدارس نوساز بنا کنیم؛ این کار با همراهی جدی رئیس آموزش و پرورش نیشابور در حال پیگیری است.
این خیر مدرسهساز تأکید کرد: فهرستی جامع از مدارس قدیمی نیشابور تهیه کردهایم و امیدوارم بتوانیم این مأموریت را به سرانجام برسانیم و نیشابور را به اولین شهر کشور تبدیل کنیم که تمامی مدارس آن نوساز و استاندارد هستند.
وی با آرزوی بهبود زیرساختهای آموزشی کشور گفت: امیدوارم روزی فرا برسد که همه مدارس ایران نوساز باشند و دانشآموزان در فضایی ایمن، سالم و با آرامش کامل به تحصیل بپردازند.
در این مراسم خیرین تفاهمنامهای برای ساخت مدارس در راستای نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی امضا کردند، این اقدام در جهت حمایت از طرحهای آموزشی و بهبود زیرساختهای مدارس استان انجام شد.
تابلو آخرین اثر هنری دکتر طلاییان، شاگرد استاد فرشچیان، به رئیس مجمع خیرین مدرسهساز استان اهدا شد. و دکتر طلاییان به عنوان سفیر مدرسهسازی ایران انتخاب شدند تا در ترویج و گسترش این حرکت فرهنگی و آموزشی در سطح ملی و بینالمللی نقش ایفا کنند.