مال و فرزندانتان زینت زندگی دنیاست ولیکن اعمال صالح که تا قیامت باقی‌ست، نزد پروردگارت بسی بهتر و عاقبت آن نیکوتر است.

(( سوره کهف آیه ۴۶ ))

  • دوشنبه, ۰۶ اسفند ۱۴۰۳
logo logo
تاریخ انتشار: ۰۷:۲۳:۵۶ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۶
چاپ
کد خبر: ۵۱۴۲

کار ما ساختن باغ از یک سنگ است

مهندس شاهسوارانی در سومین نشست کارگروه مدرسه و زیست بوم مطرح کرد،

کار ما ساختن باغ از یک سنگ است

سومین نشست کارگروه مدرسه و زیست بوم به ریاست مهندس شاهسوارانی و با حضور دکتر قفلی و اعضای کارگروه برگزار شد.


به گزارش خبرنگار جامعه خیرین مدرسه ساز کشور ، این نشست با حضور مهندس سید محمد رضا جعفری مدیر عامل جامعه خیرین ، نجفی افشار معاون مدیرعامل و  اعضای کارگروه (آقایان سلجوقی ، فتاحی ، منافی و  خانم ها مهندس جاوید ، دانشمهر ، هاشمی ، نوروزی ،واعظی ) و با موضوع اقدامات انجام یافته برای هفته منابع طبیعی صبح امروز16 بهمن ماه سال جاری در محل جامعه خیرین مدرسه ساز کشور  تشکیل شد.

مهندس شاهسوارانی در ادامه این نشست اظهار داشت:   فرهنگ هم زیستی با طبیعت، دوستداری طبیعت و زندگی با طبیعت را می بایست  بین دانش آموزان ، معلمین و جامعه گسترش دهیم.

وی ادامه داد:  استفاده از انرژی های تجدید پذیر و هر آنچه که بتواند ما را در ساختن زمینی سالم همراهی کند می بایست در راس امور این کارگروه قرار گیرد و از کارشناسان نوسازی می خواهیم پیشنهادات خود را که می توان در مدارس موجود اجرایی نمود در اختیار ما قرار دهند. 

رئیس کارگروه مدرسه و زیست بوم اذعان داشت : فعالیت های مربوط به هفته منابع طبیعی با مسئولین استانی و مجامع استانی هماهنگ شده است  که در این راستا آقای  افشار نماینده کارگروه در جامعه خیرین و خانم ها هاشمی و دانمشهر پیگیر آن خواهند شد .

وی با تاکید بر اینکه ،  کار ما ساختن یک باغ از یک سنگ است و بسیار کار زیبایی است ادامه داد : در این راستا می بایست گزارشی از فعالیت ها در خصوص برنامه های تدوین شده ارائه شود که در آن مشخص گردد چند درخت در چند مدرسه  و توسط چه تعداد دانش آموز کاشته شده است .

 وی به پینشهاد کارت همیار طبیعت اشاره کردو افزود: این کارت ها باید در اختیار کسانی قرار بگیرد که کار ویژه ای انجام داده اند .اطلاعات مربوط به این کارت در اختیار اعضا قرار می گیرد و از آن به عنوان یک مشوق استفاده خواهد شد  .

وی اذعان داشت : زمانی که در یک روستا ، طرح کمپوست مطرح شد با استقبال بسیار خوب خانواده ها مواجه شدیم که این امر جای خوشحالی دارد.

خانم مهندس جاوید ،در ادامه این نشست گزارشی از  اهم موارد تدوین شده درشیوه نامه  این کارگروه را ارائه داد که از آن جمله می توان به ، طراحی لگوی کارگروه مدرسه و زیست بوم ، از کلاس درس تا طبیعت پروژه سبز مدرسه (کمپوست) ،نمونه برنامه هفتگی یک ماهه پروژه سبز در مدارس و ... اشاره کرد.

وی ادامه داد : بررسی اجمالی و ارزیابی موازی دو روش کمپوست ، کود کمپوست ، زباله شهری و ورمی کمپوست از جمله مواردی است که توسط 21 مدرسه  تحت پوشش  بنیاد آرش که در مازندران انجام شده که در آن ، از جمع آوری زباله ها تفکیک زباله ها فروش ،زباله های بازیافتی ، جمع آوری زباله تر  تبدیل به کمپوست و استفاده از آن در باغچه ، کاشت بذر ، نگهداری از گیاه ، فروش با استفاده از محصولات باغ و .... انجام شده است .

مهندس سلجوقی عضو کارگروه مدرسه و زیست بوم بیان کرد : فرآیند کاشت درخت انتخاب کونه مناسب باید برای ان جایی دیده شود تمام کارهای که  به صورتی موردی مطرح می شود بهاید به شکل برنامه های کوتاه مدت دراز مدت میان مدت یده شود انتخاب محل کاشت ،انتخاب کونه نسبت به اقلیم منطقه ، نحوه تامین ان ، نحوه کاشت متناسب با گونه ، نحوه داشت ، درجایی که بتوانیم در صورت لزوم نحوه برداشت ان را مشحص نماییم .اگر این موارد در قالب پر.زه انجام شود کاری که انجام می شود ساماندهی پیش می رود باید دانش آموز را به فرهنگ کاشت و داشت و برداشت درخت اشنا کنیم این را از مدرسه آغاز کنیم و در همه مناطق بسط دهیم .

وی در ادامه مواردی را در خصوص کمپوست  مطرح و  نقطه نظرات ، پیشنهادات و راهکاره های موجود را ارائه داد و در خصوص ورنی کمپوست که خروجی آن تهیه کود و خوراک آبزیان و دامی است گزارشی را ارائه داد.

فتاحی در ادامه اذعان داشت : کار ما در کارگروه مدرسه و زیست بوم تدوین برنامه ها است و اجرای آن بر عهده مجامع است .

در ادامه خانم های نوروزی و واعظی از کارشناسان سازمان نوسازی مدارس کشور مواردی  از طرح های اجرا شده سازمان نوسازی و مدارس کشور در راستا مدرسه و زیست بوم را ارائه دادند و پیشنهاداتی را مطرح کردند .

آقای منافی نیز در ادامه خاطر نشان کرد :   تهیه نهال یک ساله و مقاوم سازی آن ، تهیه گلدان های مخصو ص  جهت نگه داشت آن ، ارائه نهال ها به مدارس ، پلاک گزاری  هر سه نهال به نام یک دانش آموز ، ترویچ فرهنگ توسعه پایدار ، اجرای طرح های سبز و زیست محیطی  و در نهایت خرید نهال ها از مدارس در جهت درآمد زدایی از مدارس و اکسیژن  سازی ، انتقال به بستر سخت تر ، اقدام به تسویه پس آب مدارس و آبیاری نهال ها و ... از جمله طرح های پیش بینی شده است  .

نزاکت اللهیاری