با رویکرد برگزاری همایش (مقابله با فقر و نابرابری آموزشی) ،
نشست کمیسیون بانوان جامعه خیرین مدرسه ساز کشور برگزار شد
نشست کمیسیون بانوان جامعه خیرین مدرسه ساز کشور صبح امروز 13 آبان ماه سال جاری در محل جامعه خیرین مدرسه ساز با حضور اعضای کمیسیون برگزار شد.
به گزارش خبرنگار جامعه خیرین مدرسه ساز کشور ،این نشست با حضور مهندس جعفری مدیرعامل جامعه خیرین مدرسه ساز کشور و خانم ها گیتی نژاد ، خاکبازنژاد ، مهدیزاده ، پازوکی ،جلیل وند،خانم پروازی مقدم و توکلی برگزار شد.
خانم دانشمهر ، دبیر جلسه در ابتدای این جلسه اظهار داشت : همایش مقابله با فقر و نابرابری آموزشی سال گذشته به همت خانم دکتر مهاجرانی با هدف ترویج عدالت آموزشی در جامعه خیرین برگزار شد. امسال نیز در نظر داریم این همایش را برگزار کنیم که از اعضا می خواهیم راجع به زمان ، مکان ، نحوه برگزاری این همایش نقطه نظرات و پیشنهادات خود را مطرح نمایند.
خانم گیتی نژاد رئیس موسسه مهر گیتی که اقدامات ارزشمندی در توسعه و تجهیز مدارس و .. برداشته در این نشست اذعان داشت : بایدطوری فرهنگ سازی نماییم که دانش آموزان دچار معلولیت جسمی و حرکتی را در مدارس عادی بپذیرند .طی سالهای اخیر مدارس بالای دو کلاس که احداث شده برای این کودکان تا حدودی مناسب سازی شده است.
وی ادامه داد: فرهنگ برخورد با این دانش آموزان می بایست از طریق رسانه ها ، کتب درسی و ... آموزش داده شود تا مبادا دانش آموز مذکور دچار آسیب روحی و یا طرد شود .
خانم خاکبازنژاد ، یکی از بانوان خیر که گامهای موثری در جهت عدالت آموزشی ، ساخت و توسعه مدارس و فعالیت در حوزه دانش آموزان استثنایی داشته در ادامه اظهار داشت : تمام مدارسی که در سه یا چهار طبقه ساخته شده هنوز مناسب سازی برای کودکان معلول نشده که متاسفانه این یکی از دغدغه های ما برای دانش آموزان معلول است .
وی بیان کرد : زیر ساختهای فرهنگی آموزش و پرورش نیاز به اصلا ح ، پیگیری و تلاش دارد و فرهنگ سازی نیازمند آموزش و تعامل است .
خانم دکتر توکلی، یکی از بانوانی است که تلاشهای ارزشمندی دز حوزه دانش آموزان استثنایی برداشته وی که به صورت مجازی در این نشست حضور داشت تصریح کرد: استفاده از فرصت های برابر در خصوص فعالیت های تربیت بدنی برای کودکان با نیازهای ویژه ( که می تواند در توانمند سازی ، هویت سازی و .. دانش آموزان نقش مهمی داشته باشد )از جمله مواردی است که می بایست در همایش مطرح شود.
وی به بحث مالیات موسسات خیریه اشاره و خاطر نشان کرد: ساخت مدارس استثنایی به جهت مناسب سازی برای دانش آموزان هزینه های سنگینی را متحمل می شود که در این راستا پیشنهاد می دهم خیرین به صورت مشارکتی در این راستا گام بردارند و کمیته ای برای نامگذاری این مدارس به نام تمامی خیرینی که مشارکت داشتند تشکیل شود.
وی گفت : مناسب سازی مدارس پذیرا نیز از جمله ،مواردی است که پیشنهاد می دهم در آن از طرح آجر به آجر و خشت به خشت استفاده شود.
خانم دکتر مهدیزاد، در این نشست با تاکید براینکه ، متاسفانه آمارهای دقیقی از دانش آموزان استثنایی در مقاطع مختلف وجود ندارد اذعان داشت : زیر ساختهای فرهنگی و تشکیل جلسه ویژ در خصوص مدارس استثنایی از جمله مواردی است که می بایست در به آن توجه ویژه شود،
خانم پازوکی مسئول امور خیرین در آموزش و پرورش استثنایی که گامهای موثری در حوزه جذب خیرین در این حوزه داشتند در این نشست افزود: کار در حوزه استثنایی کار تخصصی در آموزش و پرورش است. ما 6 هزار دانش آموز استثنایی داریم که 2 هزار نفر آنها در مدارس عادی تحصیل می کنند.
وی با اشاره به اینکه 50 مدرسه استثنایی در سطح تهران وجود دارد خاطر نشان کرد: می بایست سطح دانش آموزان استثنایی توسط پزشک مشخص شود تا آنان بتوانند در مدارس عادی تحصیل کنند .
وی با تاکید براینکه در حوزه جذب خیرین در ساخت مدارس استثنایی نیازمند فرهنگ سازی است گفت : باید شرایطی محیا شود تا دانش آموزان جسمی و حرکتی در مدارس عادی تحصیل کنند که این امر مستلزم ایجاد بستر و مناسب سازی مدارس است .
خانم پازوکی افزود: کمبود معلم آموزش دیده ، در مدارس استثنایی بسیار حس می شود که این امر نیازمند توجه ویژه است.
وی در پایان گفت : شرایط برای آموزش دانش آموزان استثنایی بهتر شده و ما می توانیم در همایشی که در آن راستا برگزار شود خروجی خوبی داشته باشیم .
دکتر پروازی مقدم که به صورت مجازی در این نشست شرکت کرده بود اظهار داشت : برای برگزاری همایش نیازمند تشکیل کارگروه های تخصصی در بخش دانش و فرهنگی ، بخش تبلیغاتی و بخش اجرایی هستیم تا بتوانیم خروجی خوب داشته باشیم .این کارگروها باید هدف گزاری شود.
مهندس فقیهی که مدیر مدرسه خیر ساز دکتر قفلی هستند در این نشست افزود :مدارسی که برای دانش آموزان معلول ساخته می شود می بایست با مجوزی ساخته شود که کاملا طبق استاندار و مناسب این افراد باشد .
وی گفت : هستند مدارسی که برای این دانش آموزان ساخته شده اما متاسفانه مناسب سازی نشده که این کار همیشه مستلزم هزینه بالا نیست بلکه با راهکارهایی می توان این مدارس را با حداقل هزینه ها مناسب سازی کرد .
خانم جلیل وند خبرنگار حوزه آموزشی که بیش از 20 سال در این حوزه قلم زدند نیز نقطه نظرات و پیشنهاداتی را در خصوص برگزاری همایش مقابله با فقر و نابرابری آموزشی مطرح کرد که از آن جمله می توان به ؛ مشخص کردن هدف همایش ها ، تشکیل کارگروهای ویژه در راستای اهداف همایش ، استفاده از اسپانسرها برای برگزاری همایش ، استفاده ازظرفیت خیرین خارج از کشور و ارائه لیستی از این افراد ، استفاده از خیرین تازه نفس در جامعه خیرین ، مطالبه گری و ایجاد یک بند در خصوص بحث اشتغال جامعه معلولین، حضور ناظرهای متخصص عمرانی در ساخت فضاهای مدارس استثنایی ، احترام به دانش آموز معلول و خانواده شان نیازمند فرهنگ سازی با استفاده از ظرفیت رسانه ها ، آموزش معلمین مدارس استثنایی ، استفاده از مشاورین متخصص در مدارس استثنایی ، گنجاندن مبحث همیار عاطفی در مدارس ، همپوشانی ( لیست فعالیتهایی که انجام شده و باید انجام شود ) و ... اشاره کرد.
خانم دانشمهر در پایان این جلسه گفت : تا پایان سال دومین همایش فرصت های برابر برای دانش آموزان ، با راهکارها و نقطه نظرات شما برگزار خواهد شد.
مهندس جعفری در پایان این جلسه با اشاره به اقدامات جامعه خیرین مدرسه ساز تصریح کرد: رئیس سازمان نوسازی مدارس و وزیر آموزش و پرورش عضو اعضای هیات امنای ما هستند و در جلسات هیات مدیره جامعه خیرین حضور دارند .
نزاکت اللهیاری