مال و فرزندانتان زینت زندگی دنیاست ولیکن اعمال صالح که تا قیامت باقی‌ست، نزد پروردگارت بسی بهتر و عاقبت آن نیکوتر است.

(( سوره کهف آیه ۴۶ ))

  • شنبه, ۲۸ مهر ۱۴۰۳
logo logo
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۶:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
چاپ
کد خبر: ۴۳۳

دریافت جایزه جهانی Sasakawa توسط سازمان نوسازی ،توسعه وتجهیز مدارس کشور

دریافت جایزه جهانی Sasakawa توسط سازمان نوسازی ،توسعه وتجهیز مدارس کشور

جایزه جهانی SASAKAWA 2017 راهبرد بین المللی کاهش خطرپذیری سوانح و بلایای طبیعی سازمان ملل متحد (UNISDR) توسط سازمان نوسازی، توسعه، تجهیز مدارس کشور برای اقدامات انجام شده مرتبط با مقاوم سازی و تامین فضاهای ایمن آموزشی مدارس دریافت شد.


جایزه جهانی Sasakawa سازمان ملل متحد برای کاهش خطرپذیری سوانح و بلایای طبیعی به همراه جایزه Sasakawa سلامتِ سازمان بهداشت جهانی و جایزه Sasakawa محیط زیستِ برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد به عنوان یکی از سه جایزه معتبر  بین المللی و جهانی می باشد که در سال 1986 میلادی توسط رئیس و بنیانگذار بنیاد Nippon در ژاپن، جناب آقای Ryoichi Sasakawa تاسیس شده است و به طور مشترک با راهبرد کاهش خطرپذیری سوانح و بلایای طبیعی سازمان ملل متحد (UNISDR) سازماندهی می‎گردد. 

جایزه بین المللی دو سالانه Sasakawa که در پنجمین برنامه جهانی کاهش خطرپذیری سوانح و بلایای طبیعی 2017   قرار گرفته است، اقداماتی را شناسایی می نماید که سهم اساسی در نجات جان انسان ها و کاهش مرگ و میر ناشی از سوانح و بلایای طبیعی جهانی دارند.

اقدامات و نتایج ارزشمند،  تاثیرگذار و گسترده سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از سال 2003 تا 2016 میلادی در زمینه بازسازی، نوسازی و علی الخصوص مقاوم سازی مدارس کشور ( تامین فضاهای ایمن آموزشی مدارس) مورد توجه ویژه و تقدیر مجامع فنی بین المللی، متخصصان، اساتید و مراکز علمی و دانشگاهی معتبر داخلی و خارجی قرار گرفته است. نتایج اقدامات مربوط به تامین زیرساخت ها و فضاهای آموزشی ایمن مدارس باعث گردیده که ایمنی جانی نزدیک به 70% از دانش آموزان در سراسر کشور عزیزمان فراهم شود. این اقدامات به عنوان یکی از ارکان تامین عدالت آموزشی و از افتخارات جمهوری اسلامی ایران در توجه و اهتمام ویژه به محیط های آموزشی مدارس در سطح دنیا مطرح گردیده و موجب شده است که جمهوری اسلامی ایران در این زمینه در بین کشورهای پیشرو در دنیا قرار گیرد.

با هدف معرفی توانمندی های فنی و علمی داخلی جمهوری اسلامی ایران در مجامع جهانی به عنوان نمونه ای از تعامل سازنده با جهان، از ابتدای سال 2016 میلادی تیمی متشکل از کارشناسان و متخصصان سازمان نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس کشور اقدامات مورد نیاز را برای شرکت در پنجمین برنامه جهانی  کاهش خطرپذیری سوانح و بلایای طبیعی و  مراسم جایزه بین المللی Sasakawa  2017   شروع نمودند. این اقدامات بر مبنای پیشرفت های بدست آمده در زمینه تامین زیرساخت ها و فضاهای ایمن آموزشی مدارس کشور (از سال 2003  تا 2016 میلادی) و گزارش ها و مستندات منتشر شده در نشست ها، کنفرانس ها و مجامع فنی و تخصصی بین المللی ارائه گردیده است.

 پس از ارزیابی اقدامات سازمان نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس جمهوری اسلامی ایران توسط هیات داوران مربوط به دفتر UNISDR در ژاپن - به عنوان مسئول اصلی مراسم بین المللی Sasakawa   2017 - اعلام گردید که سازمان نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از چهار نامزد نهایی این جایزه  جهانی  انتخاب گردیده است. مراسم جایزه بین المللی Sasakawa   2017 در تاریخ 25 مه 2017 در شهر Cancun کشور مکزیک با حضور  نمایندگان 180 کشور،  سازمان های مختلف و متخصصان مرتبط با کاهش خطرپذیری سوانح و بلایای طبیعی از سراسر دنیا برگزار گردید. در این مراسم، سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس جمهوری اسلامی ایران به دلیل انجام مقاوم ترین، پایدارترین، فراگیرترین و جامع ترین  تلاش های سازمانی در مدیریت خطرپذیری سوانح و بلایای طبیعی به طور مشترک به عنوان برنده نهایی جایزه بین المللی Sasakawa   2017 انتخاب گردید.

شایان ذکر است برای اولین بار یک سازمان از جمهوری اسلامی ایران برنده جایزه اصلی  Sasakawa   گردیده است. این موفقیت بزرگ در سطح بین المللی را که بیانگر توانمندی های داخلی متخصصان، مهندسان، اساتید دانشگاه­ها، کارشناسان و کلیه همکاران فعال در حوزه مقاوم سازی و تامین فضاهای ایمن آموزشی مدارس می باشد، خدمت مقام معظم رهبری (حفظه الله) که از ابتدای شروع اقدامات همواره پیشتیبانی،حمایت و توجه ویژه ای به این موضوع مبذول داشته‎اند و مدرسه‌سازی را یک حسنه بزرگ و صدقه جاریه توصیه فرموده اند، جناب آقای حجت السلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور محترم، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، جناب آقای دکتر محمد رضا حافظی رئیس محترم جامعه خیرین مدرسه ساز کشور، خیرین محترم مدرسه ساز در کل کشور، اعضای محترم جامعه خیرین مدرسه ساز کشور و مجامع خیرین مدرسه ساز استانی و ملت عزیز و سرافراز  ایران اسلامی و کلیه نهادها، سازمان ها و موسساتی که در امر مدرسه سازی مشارکت  نموده اند به ویژه مدیران و کارشناسان سازمان و ادارات کل نوسازی، توسعه و تجهیر مدارس استان ها تبریک  و تهنیت عرض می نماییم.