مال و فرزندانتان زینت زندگی دنیاست ولیکن اعمال صالح که تا قیامت باقی‌ست، نزد پروردگارت بسی بهتر و عاقبت آن نیکوتر است.

(( سوره کهف آیه ۴۶ ))

  • چهارشنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
logo logo
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
چاپ
کد خبر: ۴۱۱۳

بیست و چهارمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان مازندران

بیست و چهارمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان مازندران

همایش تجلیل از خیرین مدرسه‌ساز استان مازندران با حضورناصر قفلی رئیس جامعه‌ خیرین مدرسه‌ساز کشور، حمیدرضا خان محمدی رئیس سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور در اردوگاه دانش‌آموزی بادله برگزار شد.


به گزارش خبرنگار جامعه خیرین مدرسه ساز کشور ، بیست و چهارمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان مازندران با حضورناصر قفلی رئیس جامعه‌ خیرین مدرسه‌ساز کشور، حمیدرضا خان محمدی رئیس سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور در اردوگاه دانش‌آموزی بادله برگزار شد.

 سید محمود حسینی‌پور استاندار مازندران در این مراسم گفت :  در اردوگاه دانش‌آموزی بادله ساری برگزار شد، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های اساسی مردم ایران مشارکت در انجام کارهای خداپسندانه است که به صیقل روح و جان منجر می‌شود.در دین مبین اسلام نیز همواره بر این موضوع تاکید شده است.

وی با اشاره به اهمیت فرهنگ وقف در جامعه ایرانی-اسلامی خاطرنشان کرد: فرهنگ وقف و تنوع موجود در آن نشان می‌دهد جامعه نیازهای خود را می‌شناسد و می‌تواند با کمک خیرین برطرف کند. مسائل متعددی در جامعه وجود دارد که مورد توجه خیرین قرار می‌گیرد. در صدر آن‌ها نیز خیرین مدرسه‌ساز قرار دارند.

رئیس شورای آموزش و پرورش مازندران افزود: از زمان مواجهه ایرانیان با دنیای جدید و تجربه تجدد ایرانی، مساله آموزش به کلیدی‌ترین موضوع فرهنگ ایرانی تبدیل شد. متفکران ایرانی به این باور رسیدند که آموزش اصلی‌ترین راه برای حل چالش‌های موجود در کشور است.

استاندار مازندران گفت: مدرسه‌سازی صرفا انفاق مالی نیست، بلکه یک نوآوری و مسئولیت‌پذیری اجتماعی است. نباید اقدام خیرین مدرسه‌ساز را صرفا بخششی مالی بدانیم. این جریان راهی برای رشد استعدادهای انسانی در جامعه است که ارزشی فراتر از بُعد مالی دارد.

حسینی‌پور افزود: اگرچه به فضای آموزشی نیاز داریم، اما بیش از آن که به مدرسه‌سازی نیازمند باشیم به نهادینه کردن فرهنگ مشارکت در مسائل اساسی جامعه نیازمندیم.

رئیس شورای آموزش و پرورش مازندران اظهار کرد: خیرین بیش از این‌که از نظر مادی اثرگذار باشند، در فرهنگ مشارکت‌سازی اقشار مختلف جامعه نقشی اساسی دارد و برای این ارزشمندی نمی‌توان قیمت‌گذاری کرد. بسیاری از سیاستگذاران و عناصر موثر اجتماعی با هزینه‌های گزاف نتوانستند چنین اثری را در جامعه بگذارند که خیرین مدرسه‌ساز برای ترویج و گسترش این فرهنگ مشارکت در جامعه به جا گذاشتند.

نماینده عالی دولت در مازندران اظهار کرد: ترویج فرهنگ مشارکت اجتماعی را باید از همین مدارس آغاز کنیم. حتی خوب است که در متون درسی سرفصل‌هایی در رابطه با این اقدام قرار داده شود و نسل جدید را در زمینه اثرگذاری این فرهنگ موثر آگاه کنیم.

حسینی‌پور خاطرنشان کرد: همان‌طور که اجزای مختلف جامعه از جمله اقتصاد ما در حال رشد و توسعه است، اشاعه فرهنگ مدرسه‌سازی را باید متناسب با رشد جامعه ترویج کنیم. تقدیر از خیرین مدرسه‌ساز باید به اشکال مختلف از جمله رسانه‌ای و سازمانی به طور مستمر انجام شود تا مصادیق بارز این اندیشه و جریان اثرگذار برای جامعه تبیین شود.

استاندار مازندران با تاکید بر لزوم برگزاری همایش‌های خیرین مدرسه‌ساز گفت: خوب است که هر سال در یک شهرستان برگزار شود. حتی همایش‌های شهرستانی خیرین مدرسه‌ساز نیز مورد توجه باشد تا فضای تجلیل از خیرین مدرسه‌ساز بیشتر از گذشته فراهم شود و جامعه بیشتر در جریان خدمات این عزیزان قرار بگیرد.

وی با بیان این‌که طبق آمارها جامعه خیرین مدرسه‌ساز ما جزو برترین‌ها در کشور هستند، اظهار کرد: همه ما می‌دانیم که خیرین مدرسه‌ساز نیازی به تعریف و تمجید ما ندارند. بسیاری از خیرین هم میلی ندارند که به جامعه معرفی شوند و از آن‌ها بابت خدمات‌شان تجلیل شود. اما از باب جهاد تبیین که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند، ضروری است که خدمات خیرین مدرسه‌ساز برجسته شود و بازتاب گسترده‌ای داشته باشد.

وی افزود: همه ما مسئولان وظیفه داریم از خیرین به عنوان بزرگان فرهنگ مشارکت اجتماعی قدردانی کنیم. باید هر چه بیشتر به سمت تشویق و توسعه این قبیل فعالیت‌های مدنی پیش برویم. از طریق این فعالیت‌ها امر خیر که در آموزه‌های دینی ما بسیار مورد تاکید قرار دارد نهادینه خواهد شد.

نماینده عالی دولت در مازندران گفت: مدیریت آموزش و پرورش نباید نگاه صرفا مادی به جامعه خیرین مدرسه‌ساز داشته باشد. این عزیزان از نظر فکری و راهبردی نیز می‌توانند همراهی زیاد و مناسبی داشته باشند.

حسینی‌پور خواستار توجه به مدارس روستایی در زمینه تجهیز و توسعه زیرساخت‌ها شد و افزود: در بحث تجهیز و توسعه مدارس، سهم مدارس روستایی استان باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد. در استان۳ هزار و ۶۰۰ روستا داریم که نیازهای آموزشی در تعداد قابل توجهی از این روستاها را می‌توان با مشارکت خیرین برطرف کرد.

دکتر حمیدرضا خان‌محمدی نیز در این مراسم  گفت: در نهضت مردمی بهسازی، بازسازی و شاداب‌سازی مدارس که از تابستان امسال آغاز می‌شود همه مردم چه به صورت مالی و چه با تخصص‌های مورد نیاز مانند بنایی، نجاری، جوشکاری و هر حرفه و اقدام مرتبط با فضای مدارس می‌توانند همراهی کنند. این طرح به طور کامل با رویکرد مردمی طراحی شده و انجام می‌شود. همچنین از گروه‌های جهادی نیز دعوت می‌کنیم که در این طرح همراه شوند.

وی با اشاره به اهمیت نقش خیرین مدرسه‌ساز در توسعه زیرساخت‌های آموزشی کشور خاطرنشان کرد: ما خیرین مدرسه‌ساز را در جریان مهم مدرسه‌سازی، قله‌های ایثار و گذشت و بخشش می‌دانیم. از همه خیرین مدرسه‌ساز در کشور به ویژه خیرین مدرسه‌ساز مازندران که از سرآمدان مدرسه‌سازی در استان‌ها هستند سپاسگزاریم که بار مهمی از وظیفه دولت را ایثارگرانه به دوش می‌کشند.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: معتقدیم که مجامع خیرین مدرسه‌ساز باید انشعاب‌های شهرستانی هم داشته باشند تا این جریان مهم تقویت شود‌. هر چقدر کار بزرگ مدرسه‌سازی و این جریان به اجزای کوچک‌تر در سطوح شهرستانی تبدیل شود توان تبدیل جریان مدرسه‌سازی به جهاد مدرسه‌سازی افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به مشارکت قابل قبول خیرین مدرسه‌ساز در مازندران اشاره کرد و افزود: از ۱۴۰ پروژه فعال مدرسه‌سازی مازندران ۸۰ پروژه توسط خیرین در حال اجراست که نقش مهم و اثرگذار این عزیزان را نشان می‌دهد. در سطح کشوری نیز ۵۰ درصد کلاس‌ها مشارکتی ساخته می‌شود.

خان‌محمدی با بیان‌که عزم دولت برای افزایش همراهی با خیرین مدرسه‌ساز جدی است، خاطرنشان کرد: در برنامه هفتم توسعه نگاه بسیار ویژه و همه‌جانبه‌ای به جدرسه‌سازی و تکریم و همراهی خیرین شده است.

این مسئول اظهار کرد: در چند استان از جمله مازندران نهضت مدرسه‌سازی به عنوان اولویت مهم استانداران در نظر گرفته شده است. با استاندار مازندران هم مذاکره شد که به رویکرد جدیدی در مدرسه‌سازی برسیم.

وی افزود: مقرر شد برای کمک به مدرسه‌سازی در کشور طی دو سال از منابع اعتباری مختلف مانند متمم سفر ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳، مولدسازی، طرح جهش تولید مسکن و منابع مشارکتی و خیری مجموعا حدود چهار هزار میلیارد تومان تامین شود تا بخشی از مشکلات حوزه زیرساخت‌های آموزشی حل شود.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با تاکید بر لزوم معرفی خیرین مدرسه‌ساز به دانش‌آموزان و خانواده‌ها، گفت: پیشنهاد می‌کنم اولیاء مدارس گزارش عملکرد مدرسه‌های خیرساز را به خیرین ارائه دهند. عکس و زندگینامه خیرین در مدرسه‌های خیرساز مشارکتی نصب شود. با این کار خیرین بین دانش‌آموزان هویت پیدا می‌کنند‌. این بهترین و راهبردی‌ترین اقدام برای ترویج کار خیر است.

خان‌محمدی هماهنگی در تعیین نقاط ساخت مدارس خیرساز را نیز یکی از ضرورت‌ها برای کمک به عدالت آموزشی عنوان کرد و گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که در مناطق پرتراکم و نیازمند فضای آموزشی مدارس ساخته شوند تا به تحقق عدالت آموزشی کمک شود. ضمن این‌که لازم است به ساخت مجتمع‌های بزرگ مانند مدرسه چندساحتی شهید سلیمانی ساری که اخیرا افتتاح شد نگاه ویژه‌ای داشته باشیم. امیدواریم روزی در این اردوگاه جشن استانداردسازی فضای آموزشی را برگزار کنیم.

نزاکت اللهیاری