
خیرین مدرسه ساز مهمترین شریک آموزش و پرورش/ افزایش تعهدات خیرین مدرسه ساز در سال 1401
همزمان با ایام هفته دولت و یک سالگی دولت سیزدهم و در راستای اطلاعرسانی به مردم شریف و مخاطبین گرامی گزارش مختصری از اهم اقدامات سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز در طول یک سال گذشته به نظر مخاطبان میرسد.
به گزارش روابط عمومی سازمان نوسازی مدارس کشور ، هفته دولت فرصت مناسبی برای انعکاس خدمات و دستاوردهای ارزنده نظام جمهوری اسلامی و دولت مردمی است تا به خوبی و جامع برای مردم اطلاع رسانی شود. همزمان با این ایام و یک سالگی دولت سیزدهم و در راستای اطلاعرسانی به مردم شریف و مخاطبین گرامی گزارش مختصری از اهم اقدامات سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز در طول یک سال گذشته به نظر مخاطبان میرسد.
در ارائه گزارش دستاوردهای دولت باید به این نکته توجه داشت که مردم به دنبال آمار و ارقام نیستند و بیشتر انتظار دارند نتایج ملموس سیاستها و برنامههای عملکردی را ببینند. اما به نحوی در ارتباط با نوع فعالیت مجموعه نوسازی مدارس کشور نتایج و خروجی عینی با ارقام و اعداد تصویر درستتری را به مخاطب ارائه میدهد.
طی یک سال گذشته با استقرار دولت سیزدهم و تغییرات در مدیریت اجرایی کشور، و علیرغم شرایط استمرار کاهش درآمدهای ارزی با تحریمهای ظالمانه و مسائل متاثر از همهگیری ویروس کرونا، فعالیتهای سازمان نوسازی مدارس کشور و اجرای پروژههای عمرانی با قوت ادامه داشت و جهادگران عرصه مدرسهسازی همچنان تلاش کردند همه طرحها و برنامههای سازمان تحقق یابد.
ضرورت و اولویت احداث فضاهای آموزشی
سازمان نوسازی مدارس کشور با قریب به نیم قرن سابقه در حوزه ساخت، توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی کشور تجارب و دستاوردهای ارزشمندی را داشته است.
با افزایش جمعیت کشور در سه دهه اخیر، توسعه و تامین فضای آموزشی اهمیت دوچندان یافته است و خوشبختانه در پی پاسخ به این نیاز، نهادهای مدنی، گروههای خیریه و آحاد مردم در کنار دولت قرار گرفتند. از سوی دیگر با رشد مهاجرت به کلانشهرها و همچنین افزایش شدید جمعیت اتباع کشورهای همسایه در یک سال اخیر نیاز به فضای آموزشی برای آغاز سال تحصیلی یک ضرورت و اولویت است.
سرانه فضای آموزشی و توزیع تجهیزات مناسب آموزشی به عنوان معیار اصلی در توسعه و گسترش عدالت آموزشی می تواند مورد ارزیابی قرار گرفته و بیانگر نقاط ضعف و قوت در توزیع سرانه های آموزشی و برنامه ریزی درسی و آموزشی باشد.
سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور، رشد مستمر شاخصهای کمی و کیفی عمرانی را در سالهای اخیر رقم زده که مرهون حمایت و مشارکت بی مثال خیرین نیکوکار و مجاهدت صادقانه کارکنان و سازمان است. در نهایت اینکه ثمره مجاهدت کارکنان سازمان نوسازی فقط مدرسهسازی نیست، بلکه فراهم نمودن زیربنای آینده روشن این سرزمین است.
خیرین مدرسه ساز مهمترین شریک آموزش و پرورش/ افزایش تعهدات خیرین مدرسه ساز در سال 1401
خیرین مدرسه ساز کشور یکی از بزرگترین تشکلهای مردمی جمهوری اسلامی ایران است که فعالیت های آن بر جذب مشارکت خیرین برای ساخت و توسعه فضاهای آموزشی متمرکز است و در طول بیست و دو سال گذشته و از بدو تشکیل خود توانسته است سهم قابل توجهی از فضاهای آموزشی کشور را چیزی برابر با 107 هزار کلاس درس که برابر با حدود 30 درصدفضاهای آموزشی کشور می باشد را احداث نماید.
جامعه خیرین مدرسه ساز کشور یکی از بزرگترین تشکل های مردمی جمهوری اسلامی ایران است که فعالیت های آن بر جذب مشارکت خیرین برای ساخت و توسعه فضاهای آموزشی متمرکز است و در طول 24 سال گذشته و از بدو تشکیل خود توانسته است سهم قابل توجهی از فضاهای آموزشی کشور را حدود 30 درصد است، را احداث نمایدبه طوری که میزان تعهدات خیرین در یک سال گذشته بیش از 3300 میلیارد تومان بود و در سال جاری به بیش از 4300 میلیارد تومان رسیده است.
تکریم و پاسداشت اقدامات ارزنده خیرین نیکوکار همواره سرلوحه مجموعه نوسازی مدارس در سراسر کشور بوده است، از این رو علاوه بر برگزاری بیست و سومین جشنواره خیرین مدرسه ساز در سطوح استانی و کشوری، مهرماه سال گذشته نخستین همایش بین المللی خیرین مدرسهساز خارج از کشور، و همایش ملی تکریم خیرین مدرسهساز نیز اردیبهشت ماه سال جاری با حضور مقامات عالی کشوری برگزار شد.
توسعه مشارکت مردم و نهادها در مدرسهسازی
علاوه بر خیرین حقیقی و حقوقی که همواره یاور نظام تعلیم و تربیت بودهاند، طی تفاهم نامههایی با مجموعههای فعال در عرصه سازندگی و محرومیت زدایی؛ از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سازمان بسیج سازندگی، بنیاد برکت، بنیاد علوی انعقاد یافت، به اجرای طرحهای محرومیت زدایی در حوزه آموزش و پرورش و ایجاد و توسعه فضاهای آموزشی در مناطق کمتر برخوردار و مرزی شتاب بیشتری داده شد.
از سوی دیگر با آغاز بسته تحولی مشارکتهای مردمی «آجر به آجر» در سال 1399، به منظور توسعه فرهنگ مدرسهسازی و جذب مشارکتهای خرد مردمی، پویشهایی در راستای این طرح تحولی شکل گرفت، همزمان با دهه کرامت امسال نیز پویش «صحن حرم، مدرسهام» راه اندازی شد که تاکنون بیش از 81 هزار نفر در این پویش مشارکت داشتهاند، به طور کلی تاکنون 1 میلیون و 300 هزار نفر از هموطنان نیک اندیش بیش از 9 میلیارد تومان در بحث مدرسهسازی مشارکت داشته اند.
6400 پروژه فعال آموزشی در کشور
در شرایط کنونی متوسط سرانه فضای آموزشی کشور بر روی عدد 5.22 مترمربع قرار دارد، که با توجه به رشد جمعیت دانش آموزی و افزایش مهاجرت اتباع کشورهای همسایه، علیرغم تلاشهای صورت گرفته ارتقای این شاخص به کندی انجام میشود. در حال حاضر نیز سرانه فضای آموزشی هشت استان البرز، سیستان و بلوچستان، تهران، آذربایجان غربی، قم، خراسان رضوی، گلستان و خوزستان، پایینتر از میانگین کشوری است.
در حال حاضر بیش از 6400 پروژه آموزشی با 14 هزار کلاس درس در کشور وجود دارد که با بهره برداری از آنها تا پایان سال آینده بیش از 420 هزار دانش آموز در فضاهای جدید آموزشی و استاندارد به تحصیل خواهند پرداخت.
بهره برداری از 9000 کلاس درس تا ابتدای مهر 1401
اینک و در هفته بزرگداشت دولت و با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، در نخستین گام از تحقق اهداف و برنامه های سال 1401 سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در تامین زیرساختهای آموزشی، 1 هزار و 565 پروژه آموزشی، با 8 هزار 760 کلاس درس و صرف اعتباری بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان به بهره برداری میرسد.
با افتتاح این طرحها مجموعا بالغ بر 1 میلیون و 200 هزار متر مربع فضای ایمن و نوساز آموزشی، تربیتی و ورزشی در اختیار حدود 270 هزار نفر از آیندهسازان ایران اسلامی قرار میگیرد.
استانهای فارس با 973 کلاس درس، کرمان 912 و تهران 828 کلاس درس بیشترین تعداد پروژههای آماده تحویل را دارند.
در دهه فجر سال گذشته نیز به طور همزمان و با حضور معاون اول رئیس جمهور 13 هزار و 450 کلاس در زیربنایی بالغ بر دو میلیون مترمربع و با صرف اعتباری در حدود 10 هزار میلیارد تومان به بهرهبرداری رسید.
رشد و توسعه اعتبارات مدرسهسازی
با تلاشهای صورت گرفته و حمایت دولت و مجلس شورای اسلامی، اعتبارات عمرانی توسعه فضاهای آموزشی در سال 1401، به رقم 15 هزار میلیارد تومان افزایش یافت که نسبت به سال گذشته رشد ... درصدی را نشان میدهد.
یکی از منابع مالی که به منظور تکمیل پروژههای نیمه تمام در مصوبات و تعهدات سفرهای رییس جمهور به استانها پیش بینی شده است، «فروش املاک مازاد آموزش و پرورش» میباشد که در قانون بودجه سال 1401 نیز به آن اشاره شده است. از محل فروش املاک مازاد مربوط به مصوبات سفرهای استانی رییس جمهور به استانهای سراسر کشور، اعتبارات قابل توجهی برای بخش آموزش و پرورش پیش بینی شده است، که در صورت تحقق منابع حاصل از اجرای این ماده صرف طرحهای تملک دارایی سرمایهای وزارت آموزش و پرورش و به عبارتی ساخت و تجهیز مدارس خواهد شد .
طرح ساماندهی مدارس سنگی و کانکسی کلید خورد
با پایان سال 1398 که مدارس خشت و گلی از صحنه فضاهای آموزشی کشور رخت بربست؛ برنامهریزی جهت حذف مدارس سنگی و ساماندهی مدارس کانکسی آغاز شد. اما اقدام جهادی و ضربتی برای این موضوع از تیرماه امسال با طرح شهید دانش آموز «رضا پناهی» کلید خورد تا مدارس سنگی در اقصی نقاط کشور، جمع آوری و با فضاهای استاندارد و مناسب جایگزین، و مدارس کانکسی با جمعیت بالای 10 دانش آموز نیز ساماندهی شود.
با اجرای این طرح تا آغاز سال تحصیلی آینده (1402) به تعداد 1300 مدرسه کانکسی و سنگی کشور ساماندهی و با فضاهای مناسب و مستحکم آموزشی جایگزین میشوند که گام بزرگی در راستای توسعه عدالت آموزشی در دولت سیزدهم برداشته خواهد شد.
نوسازی مدارس پیشگام در تحقق اهداف شعار سال «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین»
نامگذاری سال 1401 به نام «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» از سوی مقام معظم رهبری تکلیف مضاعفی را بر دوش تمام دستگاههای اجرایی قرار داد که بیش از گذشته به موضوع تمرکز بر تولید علم و بهره مندی از آن در راستای حل مشکلات اقتصادی و رونق اشتغال و تولید بهره جویند. وزارت آموزش و پرورش به عنوان کانون اصلی تولید علم با پرورش آینده سازان مجهز به سلاح علم و دانش و پیشران جامعه دانش بنیان نقش محوری را در تحقق اهداف شعار سال دارد.
سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور نیز که همواره از آخرین دستاوردهای علمی در حوزه ساخت و تجهیز فضاهای آموزشی بهرهمند است و در این زمینه بر انجام مطالعات و تحقیقات تاکید دارد، در راستای تحقق اهداف شعار سال در حوزه مسئولیت خود، اقدام به راه اندازی «مرکز رشد واحدهای فناور» کرده است تا ضمن تعامل بیشتر با مراکز علمی، زمینه لازم برای تجاری سازی دستاوردهای تحقیقاتی و حمایت از نوآوری و خلاقیت کارآفرینان و دانشگاهیان را فراهم کرده و تجارب و یافتههای خود را توسعه دهد.
همچنین این سازمان، در راستای اجرایی نمودن شعار سال ۱۴۰۱ (تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین) و بر مبنای اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه زیرنظام « تأمین فضا، تجهیزات و فناوری»، در نظر دارد با همکاری بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) «اولین رویداد ملی مدارس آینده» را با محوریت نقش فناوریهای نو در فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی در پاییز سال جاری برگزار نماید.
افزایش اعتبار تجهیزات مدارس و استانداردسازی سامانه های گرمایشی
اما یک اقدام بسیار مهم در راستای ماموریت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور که در طی یک سال اخیر پیشرفت و ارتقای چشمگیری را نشان میدهد موضوع تجهیز مدارس است به طوری که اعتباری بالغ بر 2000 میلیارد تومان جهت خرید تجهیزات آموزشی، کمک آموزشی و هنرستانی هزینه شده است. که اختصاص این حجم از اعتبارات به این منظور بی سابقه بوده است.
استانداردسازی سیستمهای گرمایشی مدارس به عنوان یک اقدام عملیاتی مهم و اولویتدار که از سال 1397 به طور گسترده و باسرعت بیشتری پیگیری شد، با تامین اعتبارات لازم به خوبی پیش رفت به طوری که در حال حاضر در تمام مناطقی که زیر ساختهای مناسب وجود دارد بخاری های نفتی جمع آوری شده است عملیات استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس ادامهدار است و به محض رسیدن گاز به مدارس، عملیات جایگزینی با سیستمهای استاندارد انجام میپذیرد.
بیش از 80 درصد مدارس کشور ایمن و استاندارد هستند
یادآور میشود، تا اوایل دهه 90 میزان مدارس فرسوده کشور 30 درصد بود و با تلاشهای جهادگران مدرسهساز در سالهای اخیر این عدد به 19.2 درصد کاهش یافته است و همچنان موضوع بهسازی این فضاهای آموزشی در دست اقدام است.
شایان ذکر است، از 19.2 درص مدارس کشور که نیازمند بهسازی هستند، بیش از 35 هزار کلاس درس در کشور نیازمند تخریب و بازسازی و 69 هزار کلاس درس نیازمند مقاومسازی هستند؛ ساماندهی و ایمنسازی این فضاهای آموزشی با هزینههای عمرانی کنونی، اعتباری بالغ بر 120 هزار میلیارد تومان نیاز دارد.
با یاری خداوند متعال، حرکت و تلاش مستمر در جهت توسعه عدالت آموزشی و فراهم کردن زیرساخت های مناسب تعلیم و تربیت به همت خیرین نیکوکار و تلاشگران عرصه مدرسه سازی ادامه دارد