مال و فرزندانتان زینت زندگی دنیاست ولیکن اعمال صالح که تا قیامت باقی‌ست، نزد پروردگارت بسی بهتر و عاقبت آن نیکوتر است.

(( سوره کهف آیه ۴۶ ))

  • دوشنبه, ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
logo logo
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
چاپ
کد خبر: ۳۶۴۲

بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای بازسازی و مقاوم سازی مدارس فرسوده

در نشست مشترک وزارت خانه‌های آموزش و پرورش و کشور مطرح شد،

بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای بازسازی و مقاوم سازی مدارس فرسوده

نشست مشترک وزارت خانه‌های آموزش و پرورش و کشور با هدف بررسی موضوعات مشترک و با حضور وزرای آموزش و پرورش، کشور و راه و شهرسازی برگزار شد.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، جلسه مشترک وزارت آموزش و پرورش و وزارت کشور با حضور یوسف نوری و احمد وحیدی وزرای این دو وزارت خانه، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی، مهراله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و استانداران سراسر کشور در محل سالن پیامبر اعظم (ص) وزارت کشور برگزار شد.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش  در این مراسم  اظهار داشت: تصمیم‌گیری در مورد مسائل مربوط به ساماندهی فضاهای آموزشی و پرورشی از اهداف برگزاری این نشست مشترک است.

وی گفت: برای بازسازی و مقاوم سازی مدارس فرسوده، بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است..وی با اشاره به اینکه حدود 81 درصد کلاس‌های درس در کشور از ایمنی و استحکام کافی برخوردارند، ابراز کرد: از 19 درصد باقیمانده نیز 6 درصد کلاس‌های درس نیازمند تخریب و بازسازی، و 13 درصد نیازمند مقاوم‌سازی است که برای تخریب، بازسازی و مقاوم سازی آنها در حال حاضر بیش از 100 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

نوری در ادامه با بیان اینکه متوسط سرانه فضای آموزشی کشور 5.22 متر‌مربع است، افزود: هشت استان سرانه‌ای کمتر از میانگین کشور دارند، که 136 هزار میلیارد تومان برآورد اعتبارات مورد نیاز برای رساندن آنها به متوسط کشوری است و به طور کلی استاندارد تعریف شده سرانه فضای آموزشی 8.39 متر مربع است که اعتبار مورد نیاز برای تحقق آن 570 هزار میلیارد تومان می‌باشد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به رشد جمعیت دانش آموزی کشور، گفت: در ابتدای دهه 90، 12 میلیون دانش آموز داشتیم، بعد از ده سال این رقم به 16 میلیون نفر رسیده است، که این امر موجب شده با وجود حجم بالای فعالیت انجام شده در تامین زیرساخت‌های آموزشی همچنان کمبود‌هایی در چند استان داشته باشیم.

وی از استانداران و معاونان عمرانی استانداری‌ها درخواست کرد مسائل آموزش و پرورش را با دیدی متفاوت نگاه کنند و در جهت حل آنها به خصوص در حوزه زیرساخت ها و تامین فضاهای آموزشی و پرورشی مورد نیاز اهتمام بیشتری داشته باشند.

نوری در ادامه با اشاره به بند (ی) تبصره (9) قانون بودجه سال 1401 در خصوص فروش املاک مازاد آموزش و پرورش، تاکید کرد: با هم افزایی و تعامل سازنده در استان‌ها، استانداران همکاری لازم را به منظور شناسایی و فروش املاک مازاد آموزش و پرورش داشته باشند، تا عواید آن صرف مدرسه‌سازی در همان شهرستان و مناطق محروم شود.

وزیر آموزش و پرورش همچنین از استانداران خواست با توجه به صراحت قانون در مورد اختصاص 3 درصد از عوارض شهرداری‌ها به آموزش و پرورش به منظور تأمین فضا و تجهیزات آموزشی و پرورشی، اهتمام و پیگیری لازم را در تحقق این ماده  قانونی داشته باشند.

در این جلسه اهداف و برنامه‌های مشترک این دو وزارت خانه، چاره جویی برای حل مسائل کلان تامین فضاهای آموزشی که نیاز به هماهنگی های بیشتر دارد و راه‌های تعامل و همکاری با هدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه مورد بحث قرار گرفت.

 تصمیم گیری در خصوص املاک مازاد وزارت آموزش و پرورش، وضعیت آموزشی مجموعه‌های مسکونی، شهرک‌ها و شهرهای جدیدالاحداث، پیگیری اختصاص 3 درصد از عوارض شهرداری‌ها به تأمین فضا و تجهیزات آموزشی و پرورشی، و اولویت بخشی به آموزش و پرورش در اعتبارات استانی از موضوعات مورد گفت و گو در این جلسه بود.

در این جلسه معاونان عمرانی استانداران و مدیران کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و آموزش و پرورش استان‌ها نیز از طریق ارتباط تصویری حضور داشتند.