مال و فرزندانتان زینت زندگی دنیاست ولیکن اعمال صالح که تا قیامت باقی‌ست، نزد پروردگارت بسی بهتر و عاقبت آن نیکوتر است.

(( سوره کهف آیه ۴۶ ))

  • شنبه, ۲۸ مهر ۱۴۰۳
logo logo
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۱
چاپ
کد خبر: ۳۳۴

هدف ما ارتقای سطح دانش آینده سازان میهن اسلامی است

گفت و گوی اختصاصی با محمدرضا حافظی رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور؛

هدف ما ارتقای سطح دانش آینده سازان میهن اسلامی است

کشور ما ایران همواره شاهد حضور مردمی است که با ایثار خود از ارزش های دینی ، علمی و هویتی خود دفاع می کنند. مردمی که نشان داده اند ایثار و از خود گذشتگی ، ریشه در عظمت روح و وارستگی آنان دارد. مدرسه سازی یکی از هزاران امور خیریه است که توسط انسانهایی از تبارعشق انجام می شود .


جامعه خیرین مدرسه ساز در سال 1378 با موافقت آموزش و پرورش و به همت دکتر حافظی و هماهنگی سازمان نوسازی مدارس  به صورت رسمی و قانونی فعالیت خود را آغاز کار کرد.شناسایی و جذب انسانهای نیکوکار و خیرین نیک اندیش مدرسه ساز و در کنار آن تجلیل و تکریم این انسانهای بزرگ، به عنوان گامی اساسی برای توسعه نظام تعلیم و تربیت ، محور اصلی فعالیت جامعه خیرین مدرسه ساز را تشکیل می دهد .
در ارتباط با عملکرد جامعه خیرین مدرسه ساز با محمد رضا حافظی رئیس این نهاد مردمی گفت وگویی انجام داده ایم که درپی می آید:
وجود 650 هزار خیر مدرسه ساز در سطح کشور
دکتر محمد رضا حافظی رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز شهر تهران متولد بروجرد است . وی که 87 سال از عمر بابرکتش می گذرد بنیانگذار مجمع خیرین مدرسه ساز کشور است . او همواره احساس شادمانی می کند و این شادی را نتیجه عشق به کاری می داند که آغازش رسالت انبیا بوده است .
محمد رضا حافظی رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور  با اشاره به اینکه ،هر ملتی دارای دانش باشد مسلما درک بالاتری خواهد داشت و واقعیت ها را بهتر درک می کند می گوید: واقعیت زمان ایجاب می کند که ملت ما افرادی باسواد و دانشمند داشته باشند ،چراکه دانش وسیله ای است برای جلوگیری از تخریب ها و فسادها در جامعه .او ادامه می دهد:  در موقعیت کنونی جهان، کشورهای منطقه را جنگ و فساد و تباهی فراگرفته  است که باید از این امر درس گرفت و با  سرمایه گذاری روی فرزندان این مرز و بوم دانش آنها را بالا ببریم تا نه تنها برای آینده کشورمان بلکه برای جهان سلام نیز مفید و سازنده باشد. هدف جامعه خیرین جز این نیست که بتوانیم بستری  را در جهت ارتقای  سطح دانش فرزندان این مرز و بوم و میهن اسلامی فراهم کنیم . تازمانی که عمر داریم این هدف را پیگیری می کنیم واز مقام معظم رهبری سپاسگزاریم که انگیزه  این کارخیر را به وجود آوردندو این هدف به واقع  امنیت را در کشور به وجود می آورد که درایت مقام معظم رهبری را نشان می دهد.
مشیت الهی تلخی ها را تبدیل به کار خیر می کند
وی در خصوص انگیزه ی اصلی  در ورود به این کار خیر می گوید: مشیت الهی وقتی تعلق می گیرد ؛ تحولی در زندگی انسان به وجود می آید . مرگ فرزندم موجب شد تحول عظیمی در زندگی بنده ایجاد  شود تا قدم در این کار خیر بگذارم . 
او می گوید: پسری داشتم که 24 سال از عمرش می گذشت وعصای پیری ام بود ، همواره نگران  زندگی و آینده ی او بودم و هرچه او را تامین مالی می کردم متوجه می شدم پس اندازی ندارد . دختری خانمی از خانواده ای نجیب را برایش انتخاب کردیم، آپارتمانی را در محله جردن برایش خریدم و  قرار بود فرورین ماه جشن عروسی او را برپا کنیم .آخرین روزاسفندماه بود که تصمیم گرفت به همراه همسرش به مسافرت شمال برود.مادرش گفت هوا بارانی است بهتر است سفر را به وقت دیگری موکول کند اما او نپذیرفت . شب سال تحویل بود در حال مهیا کردن بساط سفره هفت سین و دید و بازدید بودیم .ساعت دوازده نیمه شب در منزل نشسته بودیم که زنگ تلفن به صدا در آمد . تلفن کننده  گفت :امیر حافظی چه نسبتی با شما دارد؟ بنده عرض کردم فرزندم است. ایشان فرمودند مریم مهدوی چه ؟ گفتم عروسم است .ابتدا تصور کردم که شاید از نظر محرمیت مشکلی پیش آمده است ، اما ایشان گفت : متاسفانه آنها تصادف کرده اند و کامیون از روی ماشینشان رد شده است.
فردای آن روز به جای جشن و سرور در پزشکی قانونی حاضر شدیم . یک مقبره در بهشت زهراتهیه کریم و عروس و داماد را به حجله گاهشان انتقال دادیم .
بامرگ فرزندم1200 امیر بدست آوردم
مراسم ختم آغاز شد افرادی در آن حضور داشتند که هیج ارتباط و آشنایی با آنها نداشتیم . به این نتیجه رسیدم که فرزندم در جوانی کار خیر انجام می داده است . بر سر مزارش رفتم استغفار کردم و از او خواستم مرا ببخشد چراکه هرگز متوجه روح بزرگ او نشده بودم  . اولین قدمی که برداشتم فروش منزل مسکونی اش بود .با پول آن کلنگ اولین مدرسه را در زادگاهم بروجرد بر زمین زدم و مدرسه ای به نام امیرساختم. در افتتاحیه آن آقای مظفر وزیراسبق آموزش و پرورش گفت : به استناد آیات قرآن زمانی که مشیت الهی تعلق می گیرد، تحولی در زندگی فرد به وجود می آید. شما یک امیر از دست دادید ولی 1200 امیر را بدست آوردید . این احساس در وجودم شکل گرفت وبعد از کمی مطالعه متوجه شدم در 20سال گذشته مدارس بسیاری در سطح کشور وجود دارد که 4 نوبته هستند. اولین هسته این کار خیر را جوار حرم امام رضا (ع) با حضورنیک اندیشان  و خیرین درسراسر کشور تشکیل دادم .
او می افزاید: مرگ فرزندم بهانه ای شد تا با تلاش و سرمایه گذاری به یک نتیجه مطلوب برسم که این امر نشان دهنده یک عمل صادقانه و موفق است . وظیفه ما صداقت و امانتداری است این راه پر ثمررا در ایران و خارج از مرزهای این مرز و بوم  همچنان ادامه خواهیم داد تا به یک نتیجه مطلوب برسیم .
این خیر مدرسه ساز ادامه می دهد: 10 درصد دانش آموزان ایرانی در خارج از این مرزو بوم ادامه تحصیل می دهند که بیشتر آنان به خاطر ادامه تحصیل در مدارس آنجا زبان مادری خود را فراموش کرده اند و همین امر بهانه ای شد تا جامعه خیرین درسطح جهان نیز حضور فیزیکی موثری داشته باشندو درکشور هایی همچون ترکیه ، هندوستان ،کشمیر،ژاپن و ...مدرسه بسازند تا به این وسیله فرزندان ایران اسلامی زبان و ملیت خود را فراموش نکنند.
 
به اندازه پول یک آجر می توان عضومجمع خیرین مدرسه ساز شد
دکتر حافظی با تاکید براینکه هرکس می تواند به اندازه پول یک آجر عضو مجمع خیرین مدرسه ساز شود  ادامه می دهد: هزینه کردن در کار مدرسه سازی مستلزم هزینه زیاد نیست و هرکس به اندازه بضاعتش می تواند عضو مجمع خیرین مدرسه ساز شود .او می افزاید: در حال حاضر 650 هزار خیر در داخل کشور و یک هزار خیر در سراسر جهان عضو خیرین مدرسه ساز کشور هستند . او می گوید زندگی خیرین پند آموز است و با همت آنان توانسته ایم مدارس بسیار خوبی در شان دانش آموزان ایرانی در داخل و خارج از کشور احداث کنیم .
اوبا اشاره به اینکه اولین خیر مدرسه ساز امام راحل بودند  می گوید: در حال حاضر 35 درصد مدارس در سطح کشور را خیرین مدرسه ساز ساخته اند و کار نیک آنها بود که خیرین در حوزه هایی همچون مسکن،راه ، سلامت نیز فعال شدند و امروز شاهدیم با مشارکت آنها ایران در مسیر موفقیت گام بردارد.
ایجاد تفکر خیرخواهانه خود نوعی مدرسه سازی است 
محمد رضا حافظی رئیس جامعه  خیرین مدرسه ساز می گوید: مشاركت در امر مدرسه سازی تنها اعطای پول و هزینه نیست بلكه ایجاد انگیزه  در دانش آموزان و نهادینه كردن تفكرخیرخواهی و ایثار در آنان خود امری مهم و قابل تقدیر است كه معلمان نقش قابل توجهی در ترویج این فرهنگ دارند . بنابراین ظرف (مدرسه) و مظروف (دانش آموزان) بدون حضور معلمان دلسوز ارزش واقعی خود را به دست نمی آورد.
رییس جامعه خیرین مدرسه ساز كشور در پایان با تأكید بر اینكه نبود دانش و خرد مشكلات بسیاری را برای جامعه و جهان ایجاد می كند،‌خواستار كمك هرچه بیشتر خیرین به امر مدرسه سازی با توجه به شرایط اقتصادی فعلی شد.
نزاکت الهیاری