مال و فرزندانتان زینت زندگی دنیاست ولیکن اعمال صالح که تا قیامت باقی‌ست، نزد پروردگارت بسی بهتر و عاقبت آن نیکوتر است.

(( سوره کهف آیه ۴۶ ))

  • دوشنبه, ۰۷ آبان ۱۴۰۳
logo logo
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
چاپ
کد خبر: ۲۹۴۶

ساخت مدرسه ادای دین به پدر/ مدرسه سازی باقیات و صالحات است

گفت و گو باخیر مدرسه ساز جواد صبوریان ؛

ساخت مدرسه ادای دین به پدر/ مدرسه سازی باقیات و صالحات است

جواد صبوریان یکی از خیرین نیک اندیشی است که به همراه برادران خود قدم در عرصه مقدس مدرسه سازی نهاده است . گفت و گو با این خیر نیک اندیش را در ادامه می خوانید.


به گزارش خبرنگار مجمع خیرین مدرسه ساز استان خراسان رضوی ، جواد صبوریان متولد سال 1343 در روستاد سر رود کلات است ، او درمحله بازار سرشور مشهد بزرگ شده است، به گفته خودش  در حین درس خواندن در دبیرستان وارد بازار کار شد، او از سال 1355 علاقه به پرندگان داشت و عصرها به مرغداری می رفت و چندین سال نصف روز را شاگردی می کرد، او و برادر هایش ،اکنون در مجموعه‌های خود بیش از 140 نفر مشغول به کار دارند و از محل درآمد کسب و کارشان یک مدرسه را در دهه هشتاد ساخته و مدرسه دومی را در حال ساخت دارند. گفت و گو با این خیر کارآفرین را می خوانید.

انتخاب روستائی که مدرسه ساختید را خودتان انجام دادید؟ چرا این روستا را انتخاب کردید؟
اصالت پدرم از روستای سر رود کلات است، درگذشته تابستان ها به صورت خانوادگی به این روستا می رفتیم و در کار کشاورزی به پدر کمک می کردیم،  پدرم اوایل انقلاب برای جهاد ما را به کمک مردم روستا می برد، به واسطه رفت و آمدی که به این روستا داشتیم با مشکلات و کمبودها آشنایی داشتیم.
سال 1381 پدر به رحمت خدا رفت، اولین مدرسه 5 کلاسه را به نیت پدر با کمک برادرانم ساختیم، البته در ساخت این مدرسه از نوسازی مدارس کمک نگرفتیم و تمام هزینه های مدرسه را خودمان پرداخت کردیم.
مردم روستا هم پای کار آمدند و زمین مدرسه را مردم کمک کرده و تامین کردند، با توجه به کمبود زمین در این منطقه بخشی از کوه را تسطیح کردیم، خاکبرداری زمین مدرسه حدود 4 ماه به طول انجامید . در سال 1385 حدود 760 میلیون تومان هزینه کردیم.
در کنار مدرسه زمین فوتبال خوبی درست کردیم تا دانش آموزان به عنوان فضای بازی استفاده کنند و اگر هم بخواهند فضای آموزشی مدرسه را توسعه دهند زمین داشته باشند.
این همکاری تداوم داشت و مدرسه دوم چگونه شروع شد؟
امسال با اقای پروانه مدیر آموزش و پرورش کلات آشنا شدم و درباره مدرسه دیگر این روستا که مخروبه شده بود صحبت کردیم که اعلام کرد اگر مشارکت کنیم، بخشی از هزینه ها را آموزش و پرورش متقبل خواهد شد.
با توجه به این که منطقه محروم است و  از طرفی چند بار زلزله آمده و احتمال خطر جانی برای دانش آموزان وجود داشت گفتیم قدمی را در این زمینه برداریم.
بعد از چند جلسه  توافق کردیم که مدرسه جدید را در محل مدرسه قدیمی بسازیم، مدرسه قبلی را در سال 99 تخریب کردیم و عملیات مدرسه جدید آغاز شد و هم اکنون پی ریزی مدرسه جدید انجام شده است.
قرار است در این مدرسه چقدر هزینه کنید؟
برآورد هزینه برای ساخت این مدرسه ابتدائی 6 کلاسه یک میلیارد و 400 میلیون تومان است که 50 درصد را با کمک برادران و 50 درصد دیگر را آموزش و پرورش متقبل شده است، البته قرار است این مدرسه به نام پدرم نامگذاری شود.
هزینه کردن برای تامین زیر ساخت تحصیل دانش آموزان محروم از امکانات یک نوع سرمایه گذاری است این سرمایه گذاری چه تفاوتی با سرمایه گذاری های اقتصادی و انتفاعی دارد؟
منافع سرمایه گذاری در حوزه اقتصادی برای این دنیاست اما منافع سرمایه گذاری در مدرسه سازی برای آن دنیا و باقیات و صالحات است. خداوند نیز تاکید دارد که در کار خیر از یکدیگر سبقت بگیریم، خدا را شکر این توفیقی است که نصیب ما شده است.
نیت شما از ساخت مدرسه در این روستا چه بوده است؟
تصمیم گرفتیم که برای پدر و مادرمان و به یادبودشان در ساخت مدرسه و تامین فضای مدرسه برای آینده سازان سهمی کوچک داشته باشیم و از آن یادی باقی بماند.
به افرادی  که نیت مدرسه سازی دارند چه توصیه‌ای دارید؟
به افرادی که دست شان می رسد و توان دارند توصیه می کنم در راه مدرسه سازی گام بردارند چون اگر مدرسه بسازیم فرزندان ما پیشرفتی روز افزون خواهند داشت، معتقدم پایه علم و دانش مدرسه است، افرادی که دوست دارند کشورشان رشد و پیشرفت کند باید به فرهنگ و فرهنگ سازی اهمیت دهند و فرهنگی سازی نیز از طریق ساخت مدارس امکان پذیر است.
علاوه بر این مدرسه جایگاه مطالعه، تعامل علمی و کسب مهارت های زندگی است.
خاطره ای دارید که بر تصمیم شما برای مساخت مدرسه در این روستا تاثیر گذاشته باشد؟
سال 1356 روستای سررود مدرسه راهنمایی نداشت و قرار بود بعد از تعطیلات نوروزی از روستا به شهر بیاییم اما برف آمده بود و تقریبا هیچ رفت و آمدی وجود نداشت باید فاصله 75 کیلومتری روستا تا مشهد را پیاده طی می کردیم، با دو تا از برادران صبح به سمت مشهد حرکت کردیم تا زانو در برف فرو می رفتیم ، تا شب مسیر را به سمت مشهد ادامه دادیم و شب به روستای گوجگی مشهد رسیدیم به خانه یکی از دوستان پدر رفتیم شب را استراحت کردیم و روز بعد با یک خودروی باری به سمت مشهد به راه افتادیم قطعا اگر در روستا آن زمان مدرسه وجود داشت من و برادرانم در طول مسیر اینقدر اذیت نمی شدیم.
یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار که باعث شد ساخت  مدرسه برای ما اهمیت پیدا کند تاکید زیادی پدر بر تحصیل علم بود او سواد قرآنی داشت اما همیشه احادیثی را درباره ضرورت تحصیل علم تعریف می کرد.
برخی از خیرین به اتفاقاتی خوشایندی اشاره می‌کنند که بعد از ساخت مدرسه برایشان اتفاق افتاده است، شما هم تجریه ای در این زمینه داشته‌اید؟
بعد از ساخت مدسه خداوند برکت بیشتری به کار ما داد و در مدت 2-3 سال سرمایه ایجاد یک کارخانه قطعه‌بندی مرغ، ماهی و گوشت مهیا شد که معتقدم این کارخانه از دعای همان بچه‌هایی است که از ساخت مدرسه خوشحال شدند و اشک شوق ریختند.
با چه باور قلبی پای در راه مدرسه سازی گذاشتید و خیر مدرسه ساز شدید؟
اعتقاد قلبی و دینی من و برادرانم بر این است که اگر یک درهم هزینه کنیم خداوند چندین برابر آن را به ما می دهد، هم چنین معتقدم پول به تنهایی ارزش زیادی ندارد اما وقتی برای مدرسه سازی صرف شود چندین برابر ارزشمند می‌شود. هدف رسیدن به رتبه بالای انسانیت است ما باید در این دنیا پلی برای آخرت بسازیم .
بعد از پایان مدرسه‌ای که هم اکنون در حال ساخت است برای ساخت مدرسه دیگری هم برنامه‌ای دارید؟
در آینده اگر خداوند توفیق داد در همان منطقه کلات برای ساخت مدرسه ای دیگر اقدام خواهیم کرد.
 
منتشر کننده : نزاکت اللهیاری