
مدرسهسازی رونق بخش عرصه های حیات فردی و اجتماعی است/ خیّرین مدرسهساز نگاه بلندی به آینده و پیشرفت کشور دارند
محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در نشست صمیمانه جمعی از خیّرین مدرسهساز با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، مدرسه سازی را رونق بخش عرصههای حیات اجتماعی و فردی دانست و گفت: دغدغه خیّرین مدرسهساز بیانگر نگاه بلند آنها به آینده و پیشرفت کشور است.
محسن حاجیمیزایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه حضور گرهگشای خیرین موجب شده گامهای بلندی در جهت توسعه فضاهای آموزشی برداشته شود، گفت: رفیعترین بنا، بنای مدرسه است که رفیعتر از جاده، سد، کارخانه و نیروگاه است، زیرا اگر به محصول نهایی همه اینها توجه کنیم، هیچکدام به پای عرصه سازندگی آدمها نمیرسد؛ مدرسهسازی میتواند همه عرصههای حیات اجتماعی و فردی ما را رونق ببخشد و هیچ چیزی قابل مقایسه با کاری که در مدرسه انجام میشود، نیست.
وی افزود: یک بال مدرسهسازی این است که دانش آموزان صاحب فضای آموزشی می شوند اما سمت دیگری دارد و این است که هرچقدر جامعه نسبت به این پدیده حساستر و متوجهتر باشد، بلوغش بالاتر است.
حاجیمیرزایی ادامه داد: اینکه در طرح «آجر به آجر» عنوان کردیم که مردم حتی با مبلغ کمی برای مدرسهسازی مشارکت کنند، به این دلیل است که این کار را یک امر تربیتی میدانیم؛ بخشی از وجود انسان تکمیل نخواهد شد مگر با ایثار، فداکاری و انفاق.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: با توجه به اینکه جمعیت ما پویاست و جابجایی جمعیت داریم، در حال حاضر توزیع فضای آموزشی در سطح کشور حتی در در درون استان یا شهرستان نرمال نیست و از 11 مترمربع به ازای هر دانشآموز تا 1.5 مترمربع فضا داریم و این نشان میدهد به سرعت برای رفع عدم تعادلها باید قدم برداریم.
حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: خیرین تمام قد وارد عرصه شدهاند و کمکها از 800 میلیارد تومان به 2300 میلیارد تومان رسیده است که این موضوع در بیان ساده است و حاکی از نگاه بلند خیّرین مدرسه ساز به آینده و پیشرفت کشور است.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه دولت در این هشت سال نشان داده است که به این موضوع توجه عمیق دارد، افزود: توسعه اعتبارات نوسازی مدارس در مقایسه با اعتبارات سایر بخشها شگفتآور است؛ که بیشترین و بالاترین رشد را داشته است. البته همچنان نیاز داریم که فرصت های آموزشی را توسعه داده و در اختیار دانشآموزان قرار دهیم.