مال و فرزندانتان زینت زندگی دنیاست ولیکن اعمال صالح که تا قیامت باقی‌ست، نزد پروردگارت بسی بهتر و عاقبت آن نیکوتر است.

(( سوره کهف آیه ۴۶ ))

  • دوشنبه, ۰۷ آبان ۱۴۰۳
logo logo
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
چاپ
کد خبر: ۲۸۴۴

۱۳۰ هزار کلاس درس ثمره همراهی خیرین با آموزش و پرورش

دکتر رخشانی‌مهر در جشنواره خیّرین مدرسه‌ساز؛

۱۳۰ هزار کلاس درس ثمره همراهی خیرین با آموزش و پرورش

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در بیست و دومین همایش خیرین مدرسه ساز با اشاره به ساخت ۱۳۰ هزار کلاس درس با مشارکت خیرین گفت:اهتمام اصلی ما در ارتقای سرانه فضاهای آموزشی و حل مساله مدارس عشایری و مناطق صعب العبور است.


به گزارش خبرنگار جامعه خیرین مدرسه ساز کشور،  مهراله رخشانی‌مهر با تجلیل از همت والای خیرین و اقدامات ارزنده آنها گفت: همراهی ومشارکت خیرین مدرسه‌ساز در بیست سال اخیر افتخار بزرگی است که ثمره آن ساخت بیش از 130 هزار کلاس درس است که  حدود 30 درصد کلاس های درس کشور را شامل می شود.

وی بابیان حضور 30 هزار خیّر در عرصه مدرسه‌سازی اضافه کرد: رقم مشارکت خیّرین مدرسه‌ساز در چهار سال اخیر به حدود 50 درصد رسیده است به طوری که از سال 1396 تاکنون، 5800 میلیارد تومان میزان مشارکت خیّرین بوده که این رقم در سال‌جاری به تنهایی 2500 میلیاردتومان بوده است.

رخشانی‌مهر به اجرای طرح «آجر به آجر» بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: امسال با کلید خوردن این طرح حدود 700 هزار نفر از مردم نیک‌اندیش کشورمان با کمک های خرد خود در مدرسه سازی سهیم شده اند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور همچنین به رشد اعتبارات دولتی در پروژه‌های مشارکتی با تخصیص 2350 میلیارد تومان در سال جاری اشاره داشت و خاطرنشان کرد: از سال 1396 اعتبارات عمرانی وزارت آموزش و پرورش شش برابر شده است و سهم 1.5 درصدی در اعتبارات عمرانی کشور به 5 درصد در لایحه بودجه 1400 رسیده است، که نشانگر توجه دولت به اهمیت حوزه مدرسه‌سازی و تکریم و همراهی با خیرین گرانقدر است.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در حال حاضر آمار مدارس نیازمند تخریب و بازسازی و مقاوم‌سازی کشور نیز از 30 درصد در سال 1395، به 19.5 درصد کاهش یافته است که گواه آن زلزله اخیر سی‌سخت است که از بین 160 مدرسه در معرض زلزله، تنها شش مدرسه دچار آسیب جدی شدند که البته پیش‌تر سه مدرسه نوساز در همین راستا و برای اسانداردسازی آنها احداث شده است.

رخشانی مهر به استاندارد سازی سامانه  گرمایش 145 هزار کلاس درس نیز اشاره کرد و گفت: اعتبارات این بخش نیز در سه سال گذشته، هر ساله دو‌و‌نیم برابر شدهاست و در تمام مناطقی که حداقل زیرساخت لازم وجود داشته بخاری‌های نفتی جمع‌آوری شدند.

وی تصریح کرد: بحمدالله با اقدامات انجام شده امروز مساله ما وجود مدارس فرسوده و بخاری‌های نفتی نیست، بلکه دغدغه ما امروز سرانه پایین فضای آموزشی در چهار استان سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، البرز و تهران  و وجود مدارس کانکسی وسنگی در مناطق صعب العبور و عشایری است.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور به اهتمام ویژه در حل مسله اینگونه مدارس پرداخت و گفت با حمایت خیرین و  نهادهای مختلف از جمله بنیاد برکت و سپاه پاسداران فعالیت های جدی و علمی در این زمینه‌ها آغاز شده به طوری‌که در همایش مدرسه ایرانی معماری ایرانی نیز موضوع مدارس مناطق سخت گذر وعشایری که عمدتا جمعیت دانش آموزی متغیّر و زیر 20 نفر دارند یکی از محورهای طرح‌های پژوهشی است.

رخشانی‌مهر در پایان بیان‌کرد: تفاهم نامه ساخت 100 کلاس درس در مناطق صعب العبور و دورافتاده سیستان و بلوچستان نیز با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منعقد شده که به‌زودی عملیات اجرایی آن آغاز می شود.