مال و فرزندانتان زینت زندگی دنیاست ولیکن اعمال صالح که تا قیامت باقی‌ست، نزد پروردگارت بسی بهتر و عاقبت آن نیکوتر است.

(( سوره کهف آیه ۴۶ ))

  • دوشنبه, ۰۷ آبان ۱۴۰۳
logo logo
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
چاپ
کد خبر: ۲۷۱۰

تشکیل کارگروه برنامه هفتم مجلس شورای اسلامی

جلسه کمیسیون امور استانها به ریاست علی فخاری تشکیل شد

تشکیل کارگروه برنامه هفتم مجلس شورای اسلامی

جلسه کمیسیون امور استانها با هدف عنوان نیازمندی های مجامع خیرین مدرسه ساز و طرح موارد مهم آن در برنامه هفتم مجلس شورای اسلامی صبح امروز در محل جامعه خیرین مدرسه ساز کشورتشکیل شد.


به گزارش خبرنگار جامعه خیرین مدرسه ساز کشور ،این جلسه با حضور علی فخاری رئیس کمیسیون امور نظارت بر قوانین ، مهندس جعفری مدیر عامل جامعه خیرین مدرسه ساز کشور ، تعدادی از اعضای هیات مدیره و اعضای کمیسیون امور استانها و خانم اشراقی و آقای ناجی مقدم در محل جامعه خیرین مدرسه ساز کشور برگزار شد.

 در این جلسه علی فخاری رئیس کمیسیون امور نظارت بر قوانین جامعه خیرین مدرسه ساز کشور نیازمندی های قانوی مجامع خیرین مدرسه ساز کشور را مطرح و اعضا نقطه نظرات و پیشنهادت و انتقادات خودرا عنوان کرد.

 

نیازمندی های قانونی مجامع خیرین مدرسه ساز کشور که توسط حاج اقا فخاری گردآوری شده بود اعم از ،

1-هزینه انشعاب آب و برق و گاز پروژه های تمام خیری و مشارکتی رایگان باشد.

2-پروژه های خیری از اخذ پروانه ساخت و هزینه های مرتبط، معاف گردد.

3-کلیه هزینه های خیرین برای ساخت فضاهای آموزشی و پرورشی که به حساب های دولتی واریز شده یا به حساب مجامع خیرین مدرسه ساز واریز می گردد، و یا مستقیما توسط خودشان به هزینه گرفته می شود از درآمدشمول مالیات سال مربوطه کسر گردد.

4-در حال حاضر دوقانون معافیت برای خیرین وجود دارد:

الف-ماده 172 قانون مالیاتهای مستقیم. در این قانون صرفا هزینه های خیرین که به حساب های دولتی واریز شده، مشمول معافیت می گردد و نیز 20درصد درآمد سال را که خودشان به جامعه خیرین مدرسه ساز واریز کرده اند.

ب-بند "ج" ماده 63 قانون برنامه ششم توسعه که متاسفانه تاکنون فاقد آیین نامه اجرایی است.

5-احیاء قانون صدور مجوز احداث بنا (پروانه ساختمان و بر و کف) برای فضاهای آموزشی.

بعضا شهرداری ها معتقدند براساس بند3 ماده 50قانون مالیات بر ارزش افزوده،ماده واحده بر و کف ملغی شده است.

6-اعمال مجدد مفاد ماده 63 قانون برنامه ششم توسعه که مرتبط با امور خیری است.

ماده63)

الف-دولت مکلف است برای ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت اقدامات زیر را انجام دهد:

ت-دولت مکلف به تنظیم و اجرای سیاستهای حمایتی از حیرین مدرسه ساز می باشد و باید معادل کمکهای تحقق یافته آنان را جهت تکمیل طرحهای (پروژه های) نیمه تمام خیرین در بودجه سنواتی منظور نماید.

تبصره-آیین نامه اجرائی این بند حداکثر ظرف دوماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه و به تصویب هیات وزیران می رسد.

ج-هزینه کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی در احداث،توسعه،تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی،خوابگاههای شبانه روزی،کتابخانه ها،سالنهای ورزشی وابسته به وزارت آموزش و پرورش که در چهارچوب مصوب شورای برنامه ریزی و توسعه استان انجام می شود با تایید سازمان توسعه ،نوسازی و تجهیز مدارس کشور به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب می شود.

تبصره-آیین نامه اجرائی این بند ظرف سه ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون توسط سازمان با همکاری وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی و آموزش و پرورش تهیه می شود و به تصویب هیات وزیران می رسد.

7-معافیت ساخت و ساز مجامع از قوانین مالیاتی و بیمه ای مبتنی بر قراردادها و پیمانهای عمرانی.

8-نیاز به قانونی برای استمرار اجرای نیات خیرینی که زمین اهداء نموده اند. به عبارتی دیگر، خیرین زمین اهداء می کنند و این زمین بنا بر شرایط و اقتضائات روز توسط ادارات آموزش و پرورش به قصد تبدیل به احسن فروخته می شود ولی وجه آن گاها از طرف خزانه کل تخصیص داده نمی شود و در نتیجه امکان استفاده از این آورده در خرید زمین های مورد نیاز یا اختصاص به احداث پروژه جدید فراهم نمی گردد.درحالیکه از نظر شرعی این وجوه باید در راستای نیات خیَر هزینه گردد نه اینکه دولت این وجوه را تصرف و برای سایر امور هزینه نماید.ضمنا سازوکار لازم توسط دولت از طریق ثبت اسناد و املاک استانها جهت اسناد مالکیت با عنوان کاربری آموزشی و فرهنگی و یا ورزشی فراهم گردد.

9-تدوین قانون مشخص و بازدارنده در راستای عدم تغییر نامگذاری فضاهای آموزشی خیرساز بدون رضایت خیرین.البته در این خصوص رای شورای عالی آموزش و پرورش را داریم لیکن بازدارنده نیست.

10-ایجاد خزانه معین در استانها تا منابع ناشی از فروش املاک اهدایی خیرین، امکان تخصیص سهل تر و به موقع فراهم گردد تا ادارات کل آموزش و پرورش استانها دسترسی به منابع داشته و جهت نیات خیر هزینه نمایند.

در پایان این جلسه اعضا نقطه نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کردند.

نزاکت اللهیاری