
در مراسم امضاء تفاهم نامه ساخت ۴۰۰ پروژه آموزشی ،
دکتر قفلی از حضور بسیج در عرصه مدرسه سازی قدردانی کرد
در مراسم امضا تفاهم نامه ساخت 400 پروژه آموزشی رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور ار حضور بسیج در عرصه مدرسه سازی قدردانی کرد
تفاهمنامه ساخت۴۰۰ پروژه آموزشی و پرورشی و تعمیر و بازسازی سه هزار مدرسه بین سازمان نوسازی مدارس کشور و معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش و سازمان های بسبج سازندگی، بسیج فرهنگیان، بسیج دانش آموزی و بسیج دانشجویی منعقد شد.
در این مراسم که با حضور دکتر ناصر قفلی رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور ، مهندس جعفری مدیر عامل جامعه خیرین ، رخشانی مهر رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور ،زهرائی رئیس سازمان بسیج سازندگی ، مطهری رئیس سازمان بسیج فرهنگیان ، مفرد نماینده سازمان بسیج دانشجویی و ... حضور داشتند دکتر قفلی از حضور بسیج در عرصه مدرسه سازی تقدیر کرد.
در ادامه مهراله رخشانیمهر رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور ،ضمن آرزوی قبولی طاعات وعبادات و سپاس از مدعوین و مسئولین و نمایندگان سازمانهای طرف این یادداشت تفاهم، به پیشینه آغاز فعالیت خیرین در مدرسهسازی و اقدام ارزشمند خیرین مدرسه ساز اشاره کردو بیان کرد: جامعه خیرین مدرسه ساز درطول ۲۲ سال از حیات خود ۱۳۵هزارکلاس درس را درسراسر کشور احداث کرده است؛ به طوری که ۲۰ درصد فضاهای آموزشی کشور را شامل می شود.
رخشانیمهر بیان کرد: با رشد مشارکت مردم و توجه به اولویت های مدرسه سازی از سال 96 رقم مشارکت خیرین ۵۰ درصد پروژه های سه سال اخیر راشامل میشود و درسال گذشته میزان ریالی آن به ۱۵۰۰ میلیارد تومان رسید و بیش از ۵۰ درصد آن محقق شد که دولت و به تبع سازمان نوسازی مدارس نیز در کنار آن سهم خود را در پروژه های مشارکتی ادا کرده است و در طول سه سال گذشته تخصیص کامل این پروژ ها صورت گرفت و امیدواریم طبق پیش بینی ها این رقم در سال جاری به 3250 میلیارد تومان برسد.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه درسال ۹۸، ۱۴۰۰ کلاس درس جدید در کشور ساخته شد و علیرغم وقوع حوادث طبیعی و سیل های متمادی در چند استان کشور که منجر به آسیب گسترده به فضاهای آموزشی مناطق درگیر شد؛ به لطف پروردگار و مشارکت عظیم خیرین که به 210 میلیارد تومان رسید توانستیم علاوه بر فضاهای آسیب دیده فضاهای جدیدی را هم احداث کنیم بهطوریکه سرانه فضاهای آموزشی در استان کرمانشاه بعد از زلزله سال ۹۶، به میزان ۷/ مترمربع افزایش یافت .
رخشانی مهر از حضور نیروهای مردمی و جهادی در این مناطق یاد کرد که با جدیت و فداکاری و تلاش شبانه روزی توانستند درمدت کوتاهی کارهای بزرگی انجام دهند و کار پاکسازی شهرها و مناطق و اماکن عمومی از جمله مدارس را که تا سقف در گل ولای فرو رفته بودند انجام داده و موجب تسهیل و تسریع در انجام امور مردم شوند؛ به نحوی که این روحیه جهادی موجب شد که ماهم بتوانیم تا مهرماه تمام مدارس را آمده کنیم و هیچ دانش آموزی بدون کلاس نماند.
وی با تمجید از حضور نیروهای جهادی در مناطق محروم و ساخت و تعمیرات فضاهای اموزشی از مرحوم علیمرادی جوان جهادگری که جان خود را در این راه از دست داد، یاد کرد و گفت: با تلاشهای بی نام و نشان گروههای جهادی بسیجی و دانشجویی اتفاقات خوبی در محرومیتزدایی و توسعه عدالت آموزشی افتاده است؛ ما با کمال افتخار حامی و همراه جهادگران عرصه آموزش و ساخت فضاهای آموزشی هستیم و چه بسا که آنان حامی و کمککار ما هستند بهطوری که در بعضی مناطق صعب العبور این نیروها توانستند با تلاش شبانهروزی خود پروژه های خوب و فاخری را به سرانجام برسانند.
معاون وزیر در ادامه گفت: از امروز همه کنار هم و باهم تلاش خود را به کار میگیریم نه فقط برای ساخت فضاهای آموزشی بلکه مهمتر از آن برای ادای دین درجهت تربیت و پرورش نسل انقلابی و گسترش روحیه جهادی دربین دانش آموزان که این به باور ما بسیار مهم است و خود را موظف به فعالیت در این عرصه نیز میدانیم و امیدواریم با امضای این تفاهمنامه سهم و نقش خود را در پرورش دانش آموزان و گسترش فرهنگ جهادی وانقلابی ایفا کنیم.
در عرصه جهاد مدرسهسازی بسیجیان خط شکناند
زهرایی رئیس سازمان بسبج سازندگی نیز در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سرادران شهید باقری، چمران وطهرانی مقدم ویژگی بارز این شهدا در دوران دفاع مقدس را نه اولین و بهترین بودن بلکه خط شکن بودن و پیشتاز بودن آنها دانست و اظهار کرد: امروز نیز باید در عرصه های مختلف خط شکن باشیم.
وی گفت: گفتمان انقلاب اسلامی مبتنی بر ارزشهای دینی است و در عرصه های مختلف باید این گفتمان را تبیین وتوسعه دهیم و جهادگران بسبج سازندگی خودرا موظف به حرکت در این مسیر میدانند؛ برماست که خط شکنان این حوزه های مختلف از جمله در محرومیتزدایی، رفع فقر و توسعه عدالت آموزشی را بشناسیم.
زهرایی با بیان اینکه شعار ما اینست که بسیجیان در هرحال لباس احرام بپوشند و اینگونه نام و نان و خواب و خوراک را برخود حرام کرده اند و در حوادث و بحرانهای مختلف این را ثابت کرده اند که نمونه اخیر آن را در مبارزه با بیماری کرونا میبینیم.
رئیس سازمان بسبج سازندگی گفت که درجهاد هیچ سکون واستراحتی نیست و درعرصه مدرسه سازی همپای شما محرومیت زدایی میکنیم و برای انسان سازی و محوریت تمام تلاش های ما تربیت و پرورش انسان متعالی است.
زهرایی با یادآوری اینکه این حرکت فقط برای گسترش فضاهای آموزشی نیست بلکه همان گسترش روحیه جهادی در نسل جدید و پرورش دانش آموزان با اراده وتفکر انقلابی است و مطمئن هستیم این حرکت عظیم موجی به راه میاندازد که بسیاری از آحاد جامعه راهمدل و همراه خواهد کرد و بخش زیادی ازمشکلات را رفع میکند.
در ادامه صابر ماهانی رئیس سازمان بسیج دانش آموزی با تشکر از رخشانیمهر و زهرایی که سنگ بنای اینکار را گذاشتند؛ دانش آموزان را محور اصلی تمام فعالیت های آموزش وپرورش دانست و تاکید کرد: آنچه وظیفه ماست این است که نقش پرورش را با حضور و ورود دانش آموزان در اردوهای جهادی توسعه دهیم و از این ظرفیت استفاده کنیم.
وی با قدردانی از اقدامات زیبا وشایسته خیرین و سازمان نوسازی مدارس کشور از استقبال سازمان بسیج دانش آموزی از طرح «آجر به آجر» خبر داد و گفت: بسیج دانشآموزی حتما در این رابطه برنامه هایی خواهد داشت.
رئیس سازمان بسیج دانش آموزی ورود دانشآموزان در امور خیرخواهانه و نیکو را اثربخش ومثبت دانست که میتواند موجب جهش و حرکت در اردوهای بسبحی در سراسر کشور شودو در این زمینه هم تفاهمنامهای با سازمان بسبج فرهنگیان داریم که با محوریت معلم گروههای دانش آموزان بسیجی در این عرصه نیز فعالیت کنند که حتما اثرات آن به خانوادهها نیز تسری وموحب تشویق وترغیب آنها میشود.
مدرسه سازی فراهم کردن بستر برای شکل گیری تمدن نوین است
مطهری رئیس سازمان بسیج فرهنگیان با گرامیداشت یادو خاطره ۴ هزار شهیدمعلم و۳۶ هزارشهید دانش آموز و تبریک هفته معلم، رشد چشمگیر وشتاب مدرسه سازی در سالهای اخیر را مرهون مدیریت خوب رئیس و تلاش کارکنان سازمان نوسازی مدارس کشور و مشارکت گسترده خیرین دانست و تاکید کرد که حرکت بابرکت بسیج سازندگی با این جهادعظیم مدرسه سازی درهم تنیده است.
مطهری با اشاره به سندتحول بنیادین آموزش و پرورش و فرمایشات مقام معظم رهبری درمورد نقش محوری معلم در پیشبرد برنامههای آموزش وپرورش و مسائل مختلف اجتماعی گفت: به تعبیر رهبرمعظم انقلاب معلم پایه ریز تمدن نوین است و مدرسه سازی فراهم کردن بستر برای شکل گیری این تمدن است که در راهکارها واهداف سند تحول بنیادین براین موضوع تاکید شده است.
رییس سازمان بسیج فرهنگیان ابراز امیدواری کرد که با امضای این تفاهم نامه و ورود دانش آموزان ومعلمان به عرصه، علاوه بر مدرسه سازی، خودسازی وتزکیه نفس و به تبع آن تربیت و پرورش دانش اموزان و دگرسازی اتفاق میافتد و امیدواریم به درستی نقش خودرا ایفا کنیم.
مفرد نماینده سازمان بسیج دانش آموزی با تمجید از این حرکت مشترک وهمکاری ارزشمند گفت: آنچه که بیشتر مورد تاکید مقام معظم رهبری است گسترش کار و روحیه جهادی است که نمونه اخیر آن را در بحران اخیر بیماری کرونا دیدیم که چندبرابر جمعیت سابق دانشجویان بسیجی و جهادگر در پویش های مبارزه باکرونا دیدیم که گفتمان جهادی به یک گفتمان عمومی تبدیل شده است.
وی گفت: که حرکات عظیم فرهنگی و جهادی در مدرسه سازی در سالهای اخیر رشد فزاینده ای در بین گروههای دانشجویی داشته است و امیدوارم با مشارکت گروههای مختلف و حضور دانش آموزان و معلمان این انفاق مبارک گسترش یابد و موفق شود به اهداف خود برسد.
علی رمضانی مدیرکل فرهنگی وهنری وزارت آموزش و پرورش نیز که به نمکایندگی از معاونت پرورشی در این مراسم حضور داشت باتشکر از این اقدام نیک بیان کرد: آنچه در این جریان مهم و با ارزش است توجه ویژه به دانش آموز و واردکردن وی در بطن یک فعالیت چند جانبه فرهنگی پرورشی و جهادی است که منجر به پر رنگ شدن و ارتقای نقش اجتماعی دانش آموزان میشود.
وی اظهار کرد: همچنانکه پیش تر گفته شد نکته کلیدی در یادداشت این تفاهمنامه فقط ساخت و ساز نیست بلکه همان مساله پرورش دانشآموزان وتوجه به مقوله های اخلاقی و فرهنگی است که بتواند منجر به افزایش مهارت های اجتماعی ونقش پذیری مسئولانه دانش آموزان شود.
رمضانی تاکید کرد: ظرفیت بیش از ۱۴ میلیون دانشآموز باید به خوبی هدایت شود که زیربنای توسعه کشور و محور اصلی گام دوم انقلاب است.
نیروهای جهادی الگویی برای دانش آموزان هستند
مجتبی زینی وند معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی توجه به نقش الگویی نیروهای جهادی را برای دانش آموزان را مهم بر شمرد و این اقدام را موجب گسترس و ترویج فرهنگ انقلابی و ایثار در بین دانش آموزان و رشد مهارتی آنها دانست.
وی با قدردانی از نقش گسترده جوانان بسیجی و جهادگر درعرصه های مختلف از زمان جنگ تحمیلی تابحران بیماری کرونا گفت: در عرصه مدرسه سازی نیز اینگونه است و همانگونه که خیرین نیک اندیش تمام داشته خود را درجهت خدمت به فرزندان این مرز و بوم در طبق اخلاص گداشتند؛ امروز در کنار این بزرگان جوانان و دانشجویان و دانش آموزان جهاد گر و خیّر را می بینیم که وارد میدان شده اند.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مناطق مرزی ویترین کشور اند و متاسفانه با محرومیت هایی مواجه اند تاکید کرد که برنامه های محرومیت زدایی به ویژه در حوزه آموزش و پرورش از این مناطق آغاز شود و این تفاهمنامه به اهداف خود دست یابد.
زینیوند در ادامه بیان کرد: بهره گیری از ظرفیت شوراهای آموزش و پرورش در استانها واتصال این گروه های جهادی به مدیران اجرایی استان ها و مناطق مختلف میتواند موثر باشد و موجب بهبود روند کارها شود و در این خصوص آمادگی داریم که از این ارتباط و پتانسیل بهره بگیریم.