
مدیرکل مشارکتهای مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور تبیین کرد:
رویکرد خیران در سال ۹۸؛ افزایش ایمنی مدارس/ روند رو به رشد مشارکت دولت در مدرسهسازی
قربانی، میزان رضایتمندی خیران از مشارکت دولتی را طی دو سال گذشته بسیار مطلوبتر از پیش ارزیابی و تصریح کرد: در سال ۹۷ اعتبارات مصوب و تخصیص یافته برای طرحهای نیمهتمام خیران در قانون بودجه ۴۱۱ میلیارد تومان و تخصیص آن ۱۱۰ درصدی بود.
محمدرضا قربانی، مدیرکل مشارکتهای مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور، با اشاره به اینکه مجمع خیرین مدرسهساز از سال ۱۳۷۷ به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: پیش از این نیز نیکوکاران به ساخت فضاهای آموزشی مبادرت میکردند و به منظور توسعه آموزشی کشور یاری میرساندند، اما از سال ۷۷ این موضوع شکل رسمی پیدا کرد و بین خیرین مدرسهساز و سازمان نوسازی مدارس همکاری منسجمتری شکل گرفت.
وی درآمد و تعهد خیران را در سال ۷۷ معادل ۱۷ میلیارد تومان اعلام و بیان کرد: این رقم به مرور رشد پیدا کرد و در سال ۸۰ به ۴۸ میلیارد تومان، در سال ۹۰ به ۷۲۷ میلیارد و نهایتاً در سال ۹۷ به هزار و ۲۳۹ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. در مجموع از سال ۷۷ تاکنون خیران بیش از ۹ هزار میلیارد تومان به مدرسهسازی در کشور یاری رساندهاند.
قربانی حمایت و انسجامبخشی به فعالیتهای خیرین مدرسهساز را از اهداف سازمان نوسازی مدارس کشور خواند و اظهار کرد: اتحاد وزارت آموزش و پرورش، سازمان نوسازی و جامعه خیران در کشور و حتی استانها به وجود آمده و همین امر سبب موفقیت این نهاد مردمی در افزایش نهادهای آموزشی شده است.
افزایش رضایت خیران از مشارکت دولت
وی میزان رضایت خیران از مشارکت دولتی را طی دو سال گذشته بسیار مطلوبتر از پیش ارزیابی و تصریح کرد: اهتمام دولت برای همراهی با خیران نیز روند رو به رشدی داشته است؛ به طوری که در سال ۹۶ اعتبارات مصوب و تخصیصیافته برای طرحهای نیمهتمام خیران در قانون بودجه بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان بود که به طور کامل نیز تخصیص یافت. این رقم در سال ۹۷ به ۴۱۱ میلیارد تومان رسید، اما تخصیص آن ۱۱۰ درصد بود و بالغ بر ۴۵۳ میلیارد تومان برای پروژههای نیمهتمام هزینه شد.
فاصله با سرانه آموزشی زیربنایی استاندارد
قربانی ۲۱ درصد کلاسهای درسی ساخته شده در ۱۸ سال گذشته را به همت خیران دانست و گفت: متوسط سرانه آموزشی زیربنایی در کشور ۵,۲ مترمربع است، یعنی هر دانشآموز ایرانی به طور میانگین در مدرسه ۵.۲ مترمربع فضا در اختیار دارد، اما فضای استاندارد ۸.۳۹ مترمربع است و این امر نشان از کمبود مدرسه در کشور دارد. در استانهایی همچون البرز، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، ایلام، تهران، خراسان رضوی، قم، خوزستان و .. سرانه میانگین کمتر از سرانه کشوری است. همچنین در استانهایی همچون یزد و چهارمحال و بختیاری وضعیت به مراتب بهتر و نزدیک به استاندارد است.
مدیرعامل مجمع خیرین مدرسهساز شهر تهران، ایران را برای رسیدن به استاندارد فضای آموزشی زیربنایی نیازمند ۳۶ هزار کلاس درس خواند و گفت: تمام همت خیران مدرسهساز رفع این معضل و رسیدن به آمار استاندارد فضای آموزشی است.
قربانی میزان مدارس مستحکم کشور را ۷۰ درصد و مدارس نیازمند بازسازی و تخریب را ۳۰ درصد اعلام کرد و افزود: در این میان ۱۷ درصد مدارس نیازمند مقاومسازی و ۱۲ درصد نیازمند تخریب و بازسازی است. از سال ۸۴ که قانون تخریب و بازسازی و مقاومسازی فضاهای آموزشی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، اتفاقات مبارکی رخ داده است، به طوری که طی سالهای ۸۵ تا ۹۶ از ۱۳۱ هزار کلاس درس که نیازمند تخریب و بازسازی و ۱۲۶ هزار کلاس درس که نیازمند مقاومسازی بودند، حدود ۶۵ هزار کلاس درس تخریب و بازسازی و ۳۰ هزار مورد نیز مقاومسازی شدند.
وی با بیان اینکه هیچ یک از مدارسی که طی ۱۵ سال گذشته با استانداردهای جدید ساخته شده، آسیب ندیده است، اظهار کرد: حتی مدرسه شاهد در سرپل ذهاب زلزله را پشت سر گذاشت و محل اسکان زلزلهزدگان شد. اختصاص اعتبار به مدرسهسازی نوعی سرمایهگذاری محسوب میشود و نباید نگاه هزینهای بدان داشت.
قربانی در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری جشنواره خیرین مدرسه ساز اشاره و بیان کرد: دو دهه از فعالیت خیران مدرسهساز گذشته است و در دهه سوم باید به سمت تنوعبخشی به فعالیتهای خیران مدرسهساز و استفاده از روشهای نوین برویم. بدین جهت محور بیست و یکمین جشنواره خیرین مدرسهساز، که در آغاز دهه سوم فعالیتهای این مجمع برگزار میشود، افزایش ایمنی مدارس با مشارکت خیران است تا شاهد اتفاقات ناگواری همچون آتشسوزی در مدارس نباشیم.
برگزاری جشنوارههای مدرسهای خیران
مدیرکل مشارکتهای مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور از دیگر سیاستهای سازمان نوسازی را حضور خیران در مدارس و برگزاری جشنوارههای مدرسهای خیران بیان کرد و گفت: ساخت مدرسه پایان تعامل با خیران نیست، بلکه باید آغاز مراوده خیران با دانشآموزان و مدرسه محسوب شود.
منبع:ایکنا
منتشرکننده:نزاکت اللهیاری