
با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور؛
اولین جلسه کارگروه شورای بانوان خیّر مدرسهساز تشکیل شد
در آستانه آغاز بیست و یکمین دوره جشنواره خیّرین مدرسهساز، کارگروه شورای بانوان خیّر مدرسهساز با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور نخستین جلسه خود را تشکیل داد.
در ابتدای این جلسه، رئیس شورای بانوان خیّر مدرسهساز با اشاره به اهمیت نقش بانوان در گسترش فرهنگ مقدس مدرسهسازی و تأثیرگذاری آنان در افزایش جذب مشارکتهای مردمی، گزارشی از عملکرد بانوان خیّر در این عرصه ارائه داد.
نقش کلیدی بانوان، در توسعه فرهنگ مدرسهسازی انکار ناپذیر است
خدیجه نیزاری با بیان اینکه هم اکنون حدود 5 هزار و 200 نفر بانوی خیّر به صورت رسمی و ثبت شده در عرصه مدرسهسازی فعالیت دارند، گفت: با توجه به نقش کانونی و محوری بانوان به عنوان مادر و همسر در خانواده، علاوه بر مشارکت خود در مدرسهسازی، سهم بسزائی در خیّرپروری دارند.
وی با اشاره به اینکه نیمی از جامعه ما را بانوان تشکیل می دهند، ادامه داد: بدون شک هرزنی می تواند مشاور خوبی برای همسرش باشد و علاوه بر اختصاص اندوخته مادی خود، با مشاوره و کمکهای فکری به همسرش در ساخت و توسعه مدارس که کانون پرورش نسل های آینده هستند موثر باشد.
نیزاری ادامه داد: با توجه به شرایط کنونی و دغدغه های مالی دولت، بانوان خیّر نیز به سهم خود در توسعه فضاهای آموزشی سهیم می شوند و یاریگر دولت در به پایان رساندن پروژه های نیمه تمام هستند.
رئیس شواری بانوان خیّر مدرسه ساز کشور، یکی از مهمترین اقداماتی که می تواند خیّرین را در استمرار فعالیت هایشان ترغیب کند، عمل به تعهدات دولتی در پروژه های مشارکتی دانست و تأکید کرد: اگر اعتبارات دولتی نیز همگام با اعتبارات خیرین به پروژه ها تزریق شود، احداث و تکمیل پروژه ها سرعت گرفته و خیرین نیز با انگیزه تر در این راستا قدم بر می دارند.
افزایش چشمگیر اعتبارات پروژههای نیمهتمام خیرین در سال آینده، جهش خوبی به روند مدرسهسازی خواهد داد
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور نیز در این جلسه با بیان اینکه طی یک سال گذشته 650 میلیارد تومان اعتبار دولتی برای پروژههای مشارکتی خیّرین در سطح استانها توزیع شد، گفت: با تخصیص این اعتبار، جهش محسوسی در اتمام برخی پروژه های نیمه تمام در همین مدت دیده شد.
دکتر رخشانی مهر افزود: این رقم در بودجه سال 98 به یکهزار میلیارد تومان رسیده است که امیدواریم همه این رقم نیز تخصیص یابد و دولت نیز پا به پای خیّرین در عمل به تعهدات موفق عمل کند.
وی با اشاره به محدودیتها و کمبود منابع اعتباری دولت، تصریح کرد: قطعاً با توجه به حجم نیازهای بالای آموزش و پرورش برای توسعه مدارس و همچنین بازسازی فضاهای آموزشی فرسوده، اگر مساعدت های خیّرین نیکوکار نباشد، اعتبارات دولتی پاسخگوی این حجم از نیازها نیست.
معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت ایمن سازی مدارس گفت: بر اساس آئین نامههای فنی و مهندسی، ساختمان مدارس باید به گونه ای ساخته شود که کانون مقابله با بحران باشد و بر همین اساس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با رعایت دقیق اصول فنی و مهندسی، اقدام به ساخت مدارس می کند و خیرین نیکوکار نیز با اعتماد به این سازمان، در توسعه فضاهای آموزشی سهیم می شوند.
رخشانی مهر، خیرین نیکوکار و نیز اعتماد عمومی مردمی را به این سازمان، بزرگترین سرمایه ارزشمند اجتماعی این سازمان دانست و اظهار داشت: نقش این معماران فرهنگی جامعه در پیشرفت و توسعه همه جانبه کشور بسیار حائز اهمیت است.
وی همچنین با قدردانی از اقدامات ارزشمند نیکوکاران فرهنگ دوست در عرصه مدرسهسازی، ادامه داد: اینکه طی دو سال اخیر نیمی از مدارس تحویلی به آموزش و پرورش توسط خیرین ساخته و یا تکمیل شده است مایه مباهات این سازمان است.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه استمرار جلسات شورایی برای تبادل نظر و انتقال تجربیات مهم است، گفت: در این جلسات دغدغه های خیرین برای مشارکت در عرصه مدرسهسازی بیان می شود و ایده ها و پیشنهادات ارزنده ای برای این موضوع مطرح میشود که برای این سازمان اهمیت دارد.
شورای بانوان خیّر مدرسهساز برای ادامه فعالیت تأثیرگذار خود، برنامه راهبردی مدون ارائه نماید
معاون توسعه مدیریت، پشتیبانی و مشارکتهای مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور نیز در این جلسه با اشاره به اینکه فعالیت خیّرین در کشور ما یک تجربه موفق بوده است و البته هنوز ظرفیتهای بیشماری در این حوزه وجود دارد که باید فعال شود، گفت: با توجه به تأکیدات وزیر آموزش و پرورش در خصوص تنوعبخشی به روند جذب و مشارکت خیرین، باید بتوانیم زمینه مشارکت آحاد جامعه، به ویژه بانوان خیّر را در امر مدرسهسازی فراهم کنیم.
محمد جمالزاده با بیان حجم نیازها در حوزه عمرانی نظام تعلیم و تربیت، قدم اول برای آماده کردن زیرساختهای لازم برای توسعه همه جانبه را، توسعه مدارس دانست و اتخاذ رویکردهای نو و شناسایی ظرفیتهای جدید در این عرصه را مهم ارزیابی کرد.
وی همچنین با بیان اینکه اولین و مهمترین اقدام در پیشبرد برنامه های افزایش جذب مشارکتهای مردمی، داشتن برنامه مشخص و مدون است، تأکید کرد: شورای بانوان خیّر مدرسهساز نیز برای ادامه فعالیت ارزشمندو تأثیرگذار خود در عرصه مدرسهسازی باید با رائه برنامه مدون و راهبردی و همچنین ایدههای خلاقانه زمینه جذب حداکثری بانوان نیکوکار فعال را در این عرصه فراهم نماید.
در پایان، بانوان خیّر مدرسهساز حاضر در این جلسه به ارائه نظرات و پیشنهادات خود پیرامون برگزاری بیست و یکمین دوره جشنواره خیرین مدرسهساز و همچنین جشنواره های مدرسه ای که در مدارس خیّرساز کشور برگزار می شود، پرداختند.
شایان ذکر است؛ بیست و یکمین جشنواره خیرین مدرسهساز در سراسر کشور از اسفند ماه سال جاری تا خرداد سال 98 برگزار می شود و در این دوره محوریت با برگزاری جشنوارههای مدرسهای در 20 هزار مدرسه خیِّرساز کشور است.