
بحران کمبود فضای آموزشی منطقه 22شهر تهران/ ضرورت مشارکت خیرین برای ساخت مدارس جدید
وضعیت فضاهای آموزشی در منطقه 22 بحرانی است، این اذعان مسئولان آموزشوپرورش تهران است از كمبود شدید مدارس در منطقه 22 تهران. منطقهای كه با رشد فزاینده ساختمانها و برجهای مسكونی و جمعیت مهاجر در سالهای اخیر مواجه بوده اما متأسفانه فضاهای آموزشی آن متناسب با این رشد جمعیت توسعهنیافته است.
ازآنجاییکه در غرب تهران بهویژه منطقه 22 ساختمانسازی با سرعت انجام گرفت و برجهای متعددی ساخته شدبه دلیل کمبود اعتبارات بهتناسب این برجها، مدرسهسازی صورت نگرفت بنابراین معضل کمبود مدرسه به وجود آمد. ازنظر قانونی افرادی که انبوهسازی انجام میدهند باید متناسب با تعداد واحدهای ساختهشده مدرسه نیز ایجاد کنند که متأسفانه کوتاهیهای بسیاری در این زمینه شده است.
کمبود مدرسه در منطقه 22 به دلیل کمکاری انبوهسازان است
داوود محمدی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی دراینباره گفته است: کمبود مدرسه در منطقه 22 به دلیل کمکاری انبوه سازان این منطقه باید هنگام ساخت واحدهای مسکونی ایجاد مدارس متناسب را نیز مدنظر قرار میدادند و نباید به انبوهسازان مجوزهای لازم برای ساختوساز برج بدون ایجاد مدارس لازم داده می شد.
وی خاطرنشان کرد: طبق ماده 18 قانون تشکیل شوراهای آموزشوپرورش که در سال 72 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، تمام احداثکنندگان شهرهای جدید و شهرکهای مسکونی در تمام نقاط کشور و در داخل و خارج از حریم قانونی شهرها، اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی، مؤسسات دولتی، غیردولتی، نهادها و کارخانهها مکلفاند همزمان با تهیه و آمادهسازی زمین یا ساخت واحدهای مسکونی و صنعتی بهتناسب تعداد و سطح زیربنای اینگونه واحدها نسبت به احداث و تأمین فضای آموزشی و پرورشی موردنیاز در مقاطع مختلف بر اساس استانداردهای مصوب، بهطور مستقیم یا با پرداخت هزینه مربوط به سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس، بر طبق نظر شورای شهرستان یا منطقه اقدام کنند.
ساکنان منطقه 22 یکی از مهمترین مشکلاتشان را نبود مدرسه در منطقه عنوان میکنند
عضو مجمع نمایندگان تهران بابیان اینکه ساکنان منطقه 22 یکی از مهمترین مشکلاتشان را نبود مدرسه در منطقه عنوان میکنند، تأکید کرد: در غرب تهران برجهای متعددی ساختهشده که در آینده نیز افراد بسیاری از این واحدهای مسکونی استفاده میکنند این در حالی است که مدرسه به تعداد کافی برای فرزندان این خانوادهها وجود ندارد؛ نوسازی، تجهیز و توسعه مدارس آموزشوپرورش باید با فراهم کردن اعتبارات وضعیت مدارس تهران بهویژه منطقه 22 را ساماندهی دهد.
منطقه 22 به نسبت جمعیتش مدرسه کم دارد
محمدی بابیان اینکه منطقه 22 به نسبت جمعیتش مدرسه کمی دارد، ادامه داد: با توجه به اینکه آموزشوپرورش خانوادهها را ملزم به ثبتنام فرزندانشان در مدارس موجود در محدوده محل سکونت کرده است و از سوی دیگر تعداد مدارس در منطقه 22 کافی نیست مدیران مدارس ناچارند تراکم دانشآموزان را در کلاس درس بالا ببرند یا مدارس منطقه دو شیفته شوند.
کمک خیرین مدرسهساز میتواند اعتبارات لازم برای ایجاد مراکز آموزشی را تأمین کند
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: علیرغم اینکه ساخت مدرسه اقدامی زمانبر است اما با کمک خیرین مدرسهساز و نهادها میتوان اعتبارات لازم برای ایجاد مراکز آموزشی را تأمین کرد.
اما مشکل زمین تنها مشکل تهران نیست؛ مشکل زمین برای احداث فضای آموزشی مربوط به اکثر کلانشهرهای کشور است.
با توجه به شرایط قیمت، مشکل زمین در تهران بیشتر است و بهخصوص در منطقه 22 تهران دیده میشود؛ از مجموع فضاهای آموزشی که در این منطقه نیاز داریم، نزدیک 75، 80 فضای آموزشی کم داریم.
با توجه به انبوهسازی در منطقه 22 تهران، الحاقیهای ماده 18 قانون شوراهای آموزشوپرورش در سال 87 به دلایلی حذف شد؛ وزارت آموزشوپرورش و سازمان نوسازی مدارس تلاش کردند که این 4 الحاقیِ احیا شود البته متولی اصلی واحد حقوقی آموزشوپرورش است.
و اما ابراز نگرانی مدیرکل آموزشوپرورش شهر تهران از کمبود سرانه آموزشی: مدارس منطقه 22 دو شیفته میمانند
منطقه 22 نوپا و جدید است و جمعیت آن رو به رشد. ساکنان از کمبود مدرسه در تمام مقاطع تحصیلی شکایت دارند. در این رابطه عباسعلی باقری مدیرکل آموزشوپرورش شهر تهران تأیید میکند که در این منطقه با معضل کمبود مدرسه مواجه هستیم.
او در این راستا میگوید: منطقه درحالتوسعه است و پیشبینی میشود جمیعت آن در آینده نهچندان دور به 600 تا 700 هزار نفر برسد که بر اساس این اعداد و ارقام به مدارس زیادی نیاز خواهیم داشت. ساخت مدرسه هرچند کار بزرگی است اما غیرممکن نیست و با عزم ملی میتوان این کار را انجام داد.
باقری ادامه میدهد: بر اساس آخرین گزارش که از مدارس منطقه 22 در شهریور سال 1396 تهیهشده است، حدود 64 باب مدرسه در این منطقه وجود دارد که تمام این مدارس دو شیفته هستند و در حال حاضر به دلیل کمبود فضای آموزشی، شاید بهترین راهحل نباشد اما تا زمان ساخت مدارس جدید تنها کاری است که میتوان انجام داد.
این موضوع در حالی است که شهرداری تهران بر اساس مصوبه قانون شوراهای آموزشوپرورش سال 1372 و با استناد به مواد 13، 16 و 18 وظایفی در تأمین فضاهای آموزشی دارد که متأسفانه در منطقه 22 به این وظایف عمل نشده است.
در سالهای اخیر با تعامل خوب مدیران شهری جدید منطقه، 3 قطعه زمین به اداره آموزشوپرورش واگذارشده که عملیات عمرانی 2 باب مدرسه شروعشده است.
امیدواریم با بهرهبرداری از آنها تا حدودی مشکل کمبود مدرسه حل شود. برای قطعه زمین سوم به دلیل اینکه در جای مناسبی قرار ندارد و دور از دسترس اهالی است، برنامهای وجود ندارد و مسئولان درصدد تعیین تکلیف هستند.
خیرین مدرسه ساز گره گشا مثل همیشه
اما در این میان نقش خیرین مدرسه ساز شهر تهران همچون گذشته می تواند گره گشا باشد. خیرین مدرسه ساز با انتخاب ساخت مدارسی در منطقه 22 شهر تهران می توانند مشکل تحصیل فرزندان خانواده هایی را که پیش بینی می شود طی چهارسال آینده در این منطقه ساکن خواهند شد، برطرف خواهد نمود.
فراموش نکنیم سرانه میانگین فضاهای آموزشی در سطح کشور حدود 2/5 مترمربع است ولی در برخی مناطق این رقم به حدود 5/1 تا 2 مترمربع می رسد و این موضوع بیانگر آن است که مشارکت خیرین مدرسه ساز در رفع کمبود فضاهای آموزشی شهر تهران یک اولویت و ضرورت اساسی است.
مریم احمدی